P piller
08.02.2021
Hej! Kan man få p-piller från hälsovården?
Kan man fråga p-piller av en "vanlig läkare"?
Jag har aldrig haft sex men jag behöver p-piller pga mina svåra mensproblem, kan jag använda pillren till det?
Måste mamma veta av saken? Jag vet inte om mitt släkt har nå problem som skulle kunna förhindra att använda p-piller.
Jag hoppas att ni svarar fort kk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2021
Hej,
Precis som du skriver så kan man använda p-piller om man t.ex. lider av väldigt oregelbunden mens, kraftiga smärtor eller stora blödningar. Oftast brukar dessa problem bli lättare efter några månader med p-piller.
Dina föräldrar behöver inte veta om att du använder p-piller eftersom du på basen av din ålder är tillräckligt mogen för att fatta detta beslut själv. Men det är ju inte heller någonting du behöver skämmas över.
I den skola där du går kan skolhälsovårdaren skriva ut dem till dig, så allt du behöver göra är att boka tid till skolhälsovårdaren så fixar det sig.
Kram,
Tessi