pojkvän träffa släkt
13.10.2021
Hej! Jag undrar varför min pojkvän inte verkar vilja träffa min släkt, jag tycker det ändå är ganska viktigt men kanske han tycker det är för tidigt eller är nervös? Anonym fundersam tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga, ursäkta att du fått vänta en liten stund på svar.
Jag förstår att det är viktigt för dej att din pojkvän ska träffa din släkt. Det är nog normalt att man tycker så. Men det är också normalt att sånt inte känns lika betydande, det beror lite på hur familjeinriktad man är, vilka band man har till sin familj, och vad man är van vid från sin uppfostran. Det är säkert bra att ni diskuterar de här sakerna, så att din pojkvän vet om att det för dig är det viktigt med familj, och att du önskar att han skulle träffa dem. Men det låter ju som att ni redan har diskuterat det, så det är jättebra, har man en gång tagit upp ämnet så blir det lättare att göra det igen :)
Det finns inga regler på hur snart man ska träffa den andras familj, det där är helt hur man själv bestämmer och vilken takt man är bekväm med. Men med den tid som ni nu har varit tillsammans så kan jag förstå om det för honom känns lite väl spännande att träffa dem alla samtidigt ifall han är lite blyg av sig. Det är fint att du är förstående för det och villig att ge honom mera tid och inte tvinga honom till sånt han är obekväm med. Det låter ju ändå som att han nog vill lära känna dem (eftersom han själv har sagt det, så försök att våga tro på det och inte övertänka saken), men behöver mera tid. Så för att jobba på saken så tycker jag ni kan börja genom att hänga mera med den närmaste familjen bara så att han blir bekväm med dem? Alltså dina föräldrar, och ifall du har syskon. Det behöver inte vara lång tid i taget, men bara så att han känner sig tryggare och mera ”van” kring dem.
Angående festen som är ett halvår borta, så är det precis som du säger en rätt lång tid tills det. Ifall ni nu börjar hänga mera med varandras familjer så kan mycket hända på den tiden :) Försök att inte pusha honom för hårt så kan känner sig pressad (det kan också få en människa att backa ur), men säg att han är bjuden så att han vet om det och kan mentalt förbereda sig i tid. Du kan också berätta att det skulle betyda mycket för dig om han ville komma. Sen låter ni tiden göra jobbet och kan diskutera saken igen när det närmar sig :) Det kan vara bra för dig att säga att du inte kommer "överge" honom under kvällen så att han måste vara ensam med din släkt, utan att du kommer finnas där som stöd vid hans sida så mycket som du kan.
Som sagt så tror jag det mesta löser sig med bra kommunikation, och det verkar ni ju ha.
Önskar er all lycka till i livet <3
Kram, Kix