Preventivmedel
27.07.2021
Hej!
Jag undrar om man kan använda retinol på huden medans man äter minipiller/preventivmedel? Har läst lite olika på nätet och vet inte vad jag ska tro på, har hört att inte man kan använda det när man är gravid. Kommer rentinolen på huden påverka ens preventivmedel på något sätt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.07.2021
Hej,
Det finns ingen kontraindikation mellan att äta p-piller/minipiller och använda retinol. Eftersom retinol är ett starkt ämne (främst då det handlar om Tretinoin eller isotretinoin) så MÅSTE man skydda sig mot graviditet samtidigt som det används eftersom det kan medföra stora risker för graviditeten (missbildningar och/eller missfall).  Men sannolikt är ju inte risken lika stor om man använder retinol i den milda form som finns i vanliga hudkrämer som säljs utan recept.
Med andra ord kommer inte retinolen att påverka ditt preventivmedel, utan snarare tvärtom - att det är viktigare än någonsin att använda ett pålitligt skydd.
Kram,
Tessi