Preventivmedel
09.09.2021
Hej!
Jag funderat på att ta minipiller eftersom vi har blodpropp i släkten, morfar har även haft problem med hjärtat och pappa har problem med blodtryck. Kan man ändå äta minipiller eller? Vad ska jag annars göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2021
Hej,
I många fall måste det avgöras från fall till fall om minipiller passar eller inte. Du skriver att det finns olika hjärt- och kärlsjukdomar i släkten men eftersom det kan finnas många olika orsaker till dessa så innebär det inte automatiskt att minipiller är uteslutet för dig. Visst spelar ärftligheten en roll, men den är inte alltid avgörande.
Jag tycker att du skall diskutera saken med barnmorskan/hälsovårdaren på preventivrådgivningen, så kan ni tillsammans komma fram till vilket preventivmedel som skulle passa dig bäst.
Kram,
Tessi