Problem
16.11.2020
Hej, jag har träffat en kille och vi trivs bra tillsammans. Problemet är bara kommunikationen, han hör inte direkt av sig, enbart om vi ska träffas och diskuterar om vilken dag det ska bli? Bör jag vara orolig?

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.11.2020
Hejsan! Fint att du hittat en kille som du trivs med :)
Förstår dock om du upplever att kommunikationen blir lite lidande när ni verkar ha olika sätt att kommunicera. Kommunikation är ju trots allt en av grundpelarna i ett förhållande. Men om det här är det ända som ”känns off” så tror jag nog inte det är nån orsak att bli orolig. Jag tror det nog ligger mycket i det du säger, han har ett annat sätt att se på det och åldern inverkar säkert en hel del också. Vi människor är så hemskt olika med sånt där. Vissa vill fokusera bara på det som är rakt framför dem, alltså att han gör sina andra sysslor de dagar när han inte är med dig och sen ger dig sin fulla tid när han är med dig. På det sättet är det ju kanske najs, att han inte sitter och petar hemskt mycket på sin telefon när han är med dig, just för att han är så här? Det låter ändå som att ni träffas en helt vettig mängd tycker jag :)
Jag tycker det är jättejättebra att du har tagit upp det till diskussion! Som jag ser det så skulle det vara bäst att ni skulle mötas lite på mitten här, så att bådas behov och personlighet skulle tillgodoses och ingen skulle behöva ändra på sitt sätt att kommunicera till 100%.  Fundera för dig själv vad det är du behöver, är det bekräftelse och trygghet lite nu som då i veckan? Du kan berätta åt honom att det skulle göra dina dagar bättre om ni till exempel sa godmorgon eller godnatt åt varandra och kanske pratade nån dag lite om hur dagen varit, att det behöver inte vara att ni pratar exakt hela dagen genom (ifall det är det han tror att du vill). Att du skulle känna dig tryggare då. Bara som exempel, det behöver ju inte vara precis det, men nåt som skulle göra att du kände dig bättre utan att han behövde ändra sitt sätt helt :) Sen kan du ju fråga honom också om det finns nåt sätt av kommunikation som han känner sig mera bekväm med? Som skulle det vara bättre att ringa nån dag i veckan en liten stund istället för att skicka många mindre meddelanden?
Värt att tänka på när du tar upp det här till diskussion igen är också att tänka på ordvalen lite extra och kanske rakt ut säga att du inte tycker det är nåt ”fel” på honom, men att det för dig skulle kännas bättre om ni kunde höras lite mera. Om han inte känner sig ”anklagad” för nåt så har han säkert lättare att ta det till sig, det kan ju vara lite känsligt sånt här för vissa :)
Annars så när du tycker det blir jobbigt så försök att också omge dig med andra människor, som kompisar eller familj, eller börja på med nåt du tycker är kul för att sysselsätta dig själv, det hjälper ens saknad lite.
Lycka till!
Kram, Kix