Rand under naveln
26.12.2020
Hej, jag märkte att jag fått en svag mörk rand under naveln, jag har även testat mig för graviditet för en månad sen och testet var negativt. Jag har ätit minipiller men för fyra veckor sedan övergått till ett annat märke, slinda (mellanpiller) kan det ha med saken att göra? Undrar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Du behöver inte oroa dig över sträcket på din mage. Det är ett s.k "linea nigra", som mycket riktigt ofta dyker upp då man är gravid, men det beror på omställningar i hormonnivåerna (inte på graviditet) så i ditt fall tror jag precis som du skriver att det beror på att du har bytt från minipiller till mellanpiller.
Både killar och tjejer kan ha sträcket, men det brukar försvinna med ökande ålder. Det är svårt att uttala som om huruvida det kommer att fortsätta vara synligt på dig eller om det är bara just nu då kroppen försöker lära sig den nya hormonbalansen som det syns men i vilket fall som helst så tycker jag inte att du skall oroa dig över det.
Kram
Tessi