Resa till USA
19.11.2020
Hej, när blir det möjligt att resa till USA för att träffa en vän eller när kan de från USA börja få resa hit till Finland?
Är det redan nu möjligt att resa eller blir man nekad inträde till landet?

Ungdomsinformatör Kix svarar
20.11.2020
Hejsan!
Tyvärr så får man inte just nu göra fritidsresor varken från USA hit eller tvärtom (såvida man inte är medborgare i det landet man reser till).
Det rekommenderas fortfarande att undvika alla extra resor tills vidare. Det är väldigt svårt att säga just nu när dessa gränser kommer börja öppnas upp igen. Det beror mycket på virusets spridning och hur duktiga människor är på att hålla begränsningarna. Ju mindre smitta det finns – desto förr kan vi börja leva mer normalt. Det ser lovande ut just nu med vaccin-forskningen och det verkar som att vi närmar oss ett resultat! Vi hoppas på att det blir effektivt så viruset inte längre får spridning, och vi kan börja leva som normalt.
Tills vidare är det säkrast att bara ha exempelvis videosamtal med din vän :)
Ha det bra!
Mvh, Kix