Risk för graviditet
18.10.2021
Hej, jag är en 18-årig flicka som tar Azalias minipiller och jag har nu försenad mens (vet detta kan bero på pillren, har tagit dem 3+ månader). Har även samlag med kondom. Undrar bara hur stor risk finns det för mig att bli gravid då jag använder mig av dessa barriärmetoder. Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2021
Hej,
Om du tar dina minipiller enligt föreskrifterna så behöver du inte oroa dig över att bli gravid, och i all synnerhet inte om du dessutom har använt kondom.
Precis som du skriver så kan minipiller göra att mensen uteblir helt, och det betyder inte att de inte fungerar eller att någonting skulle vara fel. OM det stressar dig jättemycket så kanske det skulle vara bra att du testar dig bara för säkerhets skull, även om jag som sagt tror att risken är minimal.
Kram,
Tessi