Rökning
18.11.2020
Jag har en kompis som har rökt i en månad men slutat nu, Har hans lungor blivit svarta? Eller har hans kropp skadats på något annat sätt i så fall hur?
Han läste om att de flesta rökare dör 10 år tidigare än vad de borde, kommer det hända honom? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2020
Hej,
Jag tror inte att din vän kommer att få några långvariga men av att han har rökt några veckor -OM han nu har slutat med det.
Precis som du vet så finns det inga alls fördelar med att röka. Det är inte bra för kroppen på något sätt, och på lång sikt är det riktige farligt att göra det. Som ung är det också extra farligt eftersom man inte ännu har utvecklats klart och rökningen kan göra att man t.ex. inte blir så lång som man annars skulle ha blivit. Du har helt rätt i att rökare har en kortare beräknad livslängd än icke-rökare, men då handlar det nog om personer som har rökt en längre tid, d.v.s. flera år. Min gissning är att det i detta skede inte skulle synas någonting avvikande på din kompis´lungor om man undersökte dem.
Det är farligt och onödigt att röka - men om vi antar att han bara har rökt några veckor och sedan slutar så är det antagligen främst luftvägarna och slemhinnorna i munnen/svalget som kan ha irriterats. Man kan också uppleva huvudvärk eller illamående just då man röker eller efteråt, men det brukar oftast ge med sig ganska snabbt.
Så bara han nu håller sig borta från cigaretter i fortsättningen så har han samma möjligheter att utvecklas normalt som alla andra.
Kram
Tessi