Sammlag
29.07.2021
Hej!
Jag undrar som tjej vad man ska göra efter sex? Även fast killen inte kommer inne i en? Är det något skillt man ska göra som tex gå på toa.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.07.2021
Hej,
Eftersom sex till sin natur kan vara lite klottigt, och ofta innebär att bakterier flyttas eller överförs från ett ställe till ett annat så finns det några grejer som är bra att tänka på efteråt.
Oavsett om killen kommer i dig eller inte, eller egentligen vilken typ av sex man har så är det bra om du går och kissar efteråt. På så sätt kan man ofta förebygga att främmande bakterier tar sig in och upp i urinröret och i värsta fall orsakar en urinvägsinfektion.
Om killen skulle komma inuti dig (om du t.ex. äter p-piller) så är det också bra om du går på toa och försöker få ur dig så mycket av sperman som du kan. Orsaken till det är att sperma har helt annorlunda pH-värde än slidan så det kan påverka slidans bakterieflora. Det är bra om man har möjlighet att tvätta sig utanpå kroppen, men man skall alltid undvika tvål i underlivet - och undvika att spruta upp vatten i slidan eftersom även det påverkar slidans pH-värde negativt.
Så helt kort - det du skall göra efter sex är att kissa och tvätta dig. Då gör du det du kan för att undvika problem.
Kram,
Tessi