Sexproblem
27.12.2020
Hej! Jag har världens bästa pojkvän och han har räddat livet på mig så många gånger. Ja älskar honom, tycker han är snygg, sexig osv.. men, eftersom jag är på antidepressiva mediciner känner jag mig aldrig riktigt kåt och har aldrig kommit i hela mitt liv eftersom jag varit deprimerad så länge nu och inte haft lust. Han vill såklart ha sex (men respekterar mig fullständigt) och jag har flera gånger gett honom ”blueballs” eftersom jag inte velat ha sex. Såklart att jag kan få honom att komma på andra sätt men jag tycker endå det är jobbigt eftersom jag känner en viss skuld när han inte får ligga. Han försöker så mycket att det ska va skönt för mig också och när jag varit utan eller glömt mina piller så har jag faktiskt njutit mera men då mår jag sämre psykiskt eftersom mina mediciner har en funktion. Snälla hjälp mig:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Jag förstår att du känner en önskan att vara din pojkvän till lags, och att du skulle vilja ge honom den njutning som du tycker att han förtjänar. Det är inte helt lätt att veta om ditt ointresse (eller oförmåga att njuta) beror på medicinerna eller på själva depressionen - men svaret än det samma oavsett. D.v.s : du skall inte ha sex om du inte känner att du VILL. Man skall INTE ha sex för att man upplever att man står i tacksamhetsskuld till någon, eller för att vara till lags.
Det är helt naturligt att man inte känner sig så himla sugen på sex om man mår dålig i största allmänhet. Jag vet att du vill att din pojkvän skall få må bra trots att du inte gör det, men att tvinga dig själv att ha sex är inte fungerande. Det är fel både mot dig själv och mot honom eftersom du inte vill göra det. (jag är rätt säker på att han hellre skulle ha sex med dig då du VILL ha sex än då du bara "ställer upp".) Risken med att man tvingar sig själv att ha sex mot sin egen vilja är också att upplevelsen blir mest misslyckad, och att det i sin tur leder till problem längre fram (t.ex. samlagssmärtor).
Du skriver att du äter mediciner för din depression, och det är antagligen bra. Men jag hoppas att du samtidigt får någon form av samtalsterapi eftersom enbart mediciner oftast inte räcker. Om du inte har det så rekommenderar jag att du försöker få kontakt med en psykolog eller psyk.skötare via hvc.
För de flesta, både killar och tjejer, hänger sexlusten ihop med den psykiska hälsan. Det är kroppens sätt att spara energi till sådant som är verkligen viktigt - och just nu är det viktigaste att du skulle börja må bättre så din energi går åt till det. Sedan då du mår bättre kommer du att märka att det finns energi över även till annat och då tror jag att din sexlust kommer att öka helt av sig själv. Du skriver att du aldrig har fått orgasm, men ingenting om hur din sexlust har sett ut tidigare. Om du själv upplever att den är mindre nu än den har varit tidigare.
Även om jag förstår att det stressar dig att sexlusten just nu är borta så vill jag att du försöker slappna av. Alla former av stress är dålig då det handlar om sex. Det är bra om ni kan tala öppet om saken med din pojkvän. Försök förklara för honom att du vill ha honom, men att du behöver tid. Då ni har diskuterat saken kan du förhoppningsvis slappna av och njuta av att vara nära honom utan att känna press på att ha sex.
Du behöver inte vara orolig. Det kommer inte alltid att kännas som det gör just nu. Men din kropp är inte en maskin och just nu behöver den ditt tålamod. Du skriver att din pojkvän respekterar att du inte vill ha sex just nu - så jag tycker att du själv också skall göra det. Ni har hela resten av livet på er att ha sex, det måste inte ske NU.
Kram
Tessi