Smitta?
15.06.2021
Hej! Nu är det såhär att jag blev smittad av genitalherpes ungefär 1 månad sedan. Jag har fått all behövlig medicin och ”tillfrisknat” från utbrottet. Nu undrar jag om jag kan gå och ha sex med partnern som gav mig herpes som för tillfället har ett aktivt herpesutbrott utan att jag får ett nytt utbrott eftersom jag har ju redan viruset färdigt i kroppen?
Om svaret är att jag kan få ett nytt utbrott av honom, skulle en kondom månne förhindra det så att vi kan ha sex fastän han har ett utbrott på G?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2021
Hej,
Om han har ett aktivt utbrott för tillfället så föreslår jag att ni inte har sex tills han har tillfrisknat. På basen av din beskrivning av var hans blåsor sitter så är det osannolikt att kondomen skulle skydda till 100%.
Precis som du skriver så har du ju redan smittan, så på sätt och vis borde det inte vara så stor skillnad, men samtidigt så är det för hans tillfrisknande antagligen en god idé att hålla området rent och torrt och låta det vila tills blåsorna har torkat ut. Du skall också undvika oralsex medan han har ett aktivt utbrott eftersom det kan leda till herpessmitta vid munnen trots att du inte har haft det hittills.
Kram,
Tessi