Svindel vid träning
07.02.2021
Hej! Jag tränar på gym runt 1-5 gånger i veckan. Jag har tränat mycket hela mitt liv med redskapsgymnastik, fotboll, boxning mm. Jag har också gymmat länge med pauser i mellan. Just nu fokuserar jag på att bygga massa och tar tunga vikter och kortare reps. Jag äter tillräckligt och har nyligen kollat upp blodvärden och allt var ok med hb, crp osv. Men nu kommer problemet. Jag får svindel, svartnar för ögonen och måste ligga ner mellan setsen och jag är helt slut i huvudet och kroppen efter träningen. T.ex tog jag idag hipthrusts 3 x 15 med 70 kg och jag är helt slut mellan setsen. Jag dricker också mycket under träningen så det kan inte vara vätskebrist heller. Jag dricker berocca på morgonen och tar D vitamin så jag borde få i mig de relevanta vitaminerna. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra för att minimera detta?
FISAF/EA/APT Personal Trainer Andreas svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.02.2021
Hejsan!
Jag har talat med vår PT på expertlistan, Andreas Närva, som berättade att oftast när tjejer är trötta och orkeslösa och dylikt så kan det bero på järnbrist, har du kollat upp det? Eller högt/lågt blodtryck (men det kollades antagligen upp när du kollade upp resten?). Vi kan tyvärr inte svara på varför du får svindel, utan tycker båda det vore bäst att uppsöka läkare för att utesluta någon underliggande grej.
Sen så undrar jag (Kix) hur ditt liv ser ut annars just nu, om du upplever mycket stress? Om det annars är "fullt upp" med mycket så kan det vara att din kropp inte riktigt hinner återhämta sig mellan varven, och den träning du gör just nu helt enkelt är för tung för livssituationen. Även om jag vet att det suger då du försöker bygga muskler så kan det ändå vara en idé att ta ner lite på hur hårt du tränar, eftersom du har såna här symptom, för att helt enkelt se om det blir bättre igen efter ett tag då (när kroppen fått vila lite mera). Hellre att man bygger kroppen i en sån takt att den hinner med än att man stressar den, då kan det i värsta fall komma skador. Och är huvudet stressat så kommer det också att påverka hur mycket kroppen orkar.
Du skrev inget om hur du sover på nätterna, men förhoppningsvis får du också tillräckligt med sömn. En person i din ålder ska ha mellan 8-10 timmar sömn per natt ungefär.
Hoppas dina problem går om snart!
Mvh, Kix och Andreas