Torrfläck
22.11.2020
Hej jag har en torrfläck som bara blir värr duschar i olja och smörjer mig med aco mot känslig och torr hud, har smort med bepanthen vad kan jag annat göra? Hejsvejs

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.11.2020
Hejsan!
Torr hud kan vara jobbigt, och speciellt nu när det blir kallare och luften torrare så är det nåt många får problem med. Torr inomhusmiljö kan göra huden torr och endel tycker att det kan hjälpa om man skaffar en luftfuktare till sitt rum/lägenhet.
Det du kan göra mera än det du gjort är att tänka på att inte ta så långa och varma duschar, det torkar ut huden. Drick mycket vatten, och ät mat som har "goda fetter" i sig som smörjer inifrån, exempelvis fisk och linfrön. Undvik alkohol.
Det är bra att du har smort med en fet salva. Något som har fungerat bra för mig (jag har problemhud och ofta torra fläckar) är en salva som finns på apoteket som heter "Locobase repair", den är väldigt fet och jobbar som i två lager på huden - det ena lagret går ner och reparerar huden och det andra hålls på ytan som ett "skydd".
Ifall din torra fläck fortsätter bli värre eller börjar klia och få eksem så kan du också prova använda en kortisonsalva, det finns också på apoteket. Det brukar oftast fungera, men man ska inte använda kortisonsalvor under långa perioder eftersom de är starka och tunnar ut huden. Man kan bra fråga apotekspersonalen vad de skulle rekommendera, beroende på var på kroppen din torra fläck sitter!
Hoppas det går om snart!
Mvh, Kix