Vad gick fel?
17.10.2021
Kan man genetiskt få massor av psykiska sjukdomar? Under ett år har jag fått ångest,stress,depression och 2 olika ätstörningar och har ingen aning om hur dom kom de kom bara helt plötsligt så jag undrar om jag fått dem genetiskt. Har aldrig blivit mobbad eller har aldrig varit överviktig har alltid varit ganska smal så vet inte hur jag fått ätstörning. Mår verkligen inte bra just nu.

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag är ledsen att höra att du mår dåligt just nu :( Jag hoppas du har kommit i kontakt med någon typ av hjälp för det som du beskriver? Men jag antar det eftersom du pratar om olika diagnoser? Om du ändå inte är i kontakt med hjälp ännu, så önskar jag verkligen att du söker dig någonstans där du får hjälp, för det är du värd. Det där är för mycket för att bära på ensam, det är inte tänkt att man ska behöva göra det <3
Ibland när man mår dåligt så finns en tydlig orsak, exempelvis att en relation tagit slut eller någon närstående har dött. Men väldigt ofta är det mera så som du beskriver, att man själv inte riktigt kan se orsaken. Ofta är det många små saker som byggt upp tills det blivit för mycket. "Sista droppen som får bägaren att rinna över", liksom. Man kan också vara olika känslig i olika skeden av sitt liv. Just tonåren är en sån känslig period. Genetiskt kan man vara mera benägen att få vissa psykiska sjukdomar, exempelvis depression. Depression kan förutom det som händer omkring en nämligen också bero på en kemikalie-obalans i ens hjärna. Antidepressiva läkemedel fungerar genom att rätta till denna kemikalie-obalans. Hur mycket psykiska sjukdomar beror på genetiskt arv och hur mycket som beror på miljön man är i är fortfarande rätt omdiskuterat inom psykologin.
Ätstörningar har till deras funktion ganska lite att göra med hur stor eller liten man fysiskt faktiskt är, även om det är det som hjärnan snurrar kring. Det de däremot nästan alltid har att göra med är känslan av kontroll. Anorexia eller bulimia kan vara ett försök att känna kontroll över något, speciellt om man inte upplever att man har kontroll i sitt liv överlag utan att saker bara händer åt en. Hetsätning å andra sidan kan vara en sorts kontroll ”release”. Om du vill prata mera om ätstörningarna och få hjälp så kan jag varmt rekommendera att du tar kontakt exempelvis med Livslust-projektet. De är väldigt kunniga och supertrevliga.
Jag tror det vore bra om du fick någon typ av terapihjälp med det du upplever, oavsett varifrån problematiken kommer. Orsakerna kan vara många, men just nu borde fokusen vara på att bli frisk och ta en dag i taget! Om du satsar på att börja må bättre så kan det vara att det i framtiden klarnar varför du mår så här just nu. Eller så inte, men som sagt, huvudsaken är att du börjar må bättre <3 Som sagt så hoppas jag du har fått hjälp, men om inte så boka en tid till din kurator, skolpsykolog eller ditt lokala HVC så hjälper de dej ta saken vidare därifrån. Det är ABSOLUT värt att kämpa för att bli frisk, saker KOMMER bli bättre igen!
Skriv gärna in igen om du vill diskutera någon del av din fråga mera. Du kan också kontakta Ärligt Talat-chatten om du vill chatta anonymt med exempelvis en psykolog.
Ta hand om dig själv! Du är värdefull.
Kram, Kix