Vän
10.01.2021
Hej. Jag har haft en vän/ bekant i 5 år som jag aldrig har känt att jag riktit vill vara vän med. Jag är väldigt snäll nästan för snäll och i början av skoltiden så tog den här vännen mig direkt och jag slapp aldrig ifrån henne mera. Så jag uthärdade och tänkte det är bara 3 år sen går vi skillda vägar. Vilket vi gjort nu och jag tycker det är jätteskönt. Eftersom jag har upplevt att vi är mer bekanta och studiekamrater än äkta vänner. Denna vän hör av sig och vill träffas nu som då och jag känner bara en stor ångest direkt och börjar nästan gråta för att jag inte vill. Den tar mer än vad den ger, vår vänskap. Och det är synd för jag vill den här personen allt väl och gott i livet. Problemet är att hon verkar inte förstå mina signaler att jag inte hör av mig ringer inte osv. Hon vill väldigt gärna vara vän med mig och hon upplever att jag är en av hennes närmaste och godaste vänner. Jag är mycket medveten om att jag borde säga som det är men samtidigt vet jag vilka sår som kan sättas på henne. Och det är det sista jag vill.
Men för min egen skull och för mitt eget mående skulle det vara det bästa. Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
13.01.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan bra förstå att din situation känns knepig. Å ena sidan vet du att du måste skydda din energi och ditt mående, men å andra sidan vill du inte behöva såra någon (för att du är en vettig och bra människa). Men det är din fulla rätt som människa att själv bestämma vem du vill ha i ditt liv och inte. Vilket jag hör på din fråga att du nog förstår. Om någon tar mera än de ger, och det skapar ångest, så har man all rätt att också göra slut med en kompis. Du har redan försökt med att dra ner på kontakten och göra det ”mjukt”, men det verkar inte fungera.
Du säger att du är snudd på för snäll, så se det här som en övning att stå upp för dig själv och orda dina gränser mera. Du kan fundera på vad du i framtiden skulle vara bekväm med – är det att inte ha kontakt ALLS med henne, eller är det att typ att hållas som internetbekanta men inte träffas, eller är det nåt helt annat. Det är viktigt att du har det på klart innan du tar upp det med henne. För om du i ärlighetens namn inte vill träffa eller höra av henne alls mera så är det den linjen du måste gå på från början, annat är varken rätt gjort till dig själv eller henne (för att det blir lite som att leva i en lögn). Försök tänk också att situationen skulle vara omsvängd – att någon skulle umgås med dig bara för att de kände sig ”skyldiga” till att göra det men egentligen inte mådde bra av det – nog skulle säkert du då också vilja att de slutade med det, för att det inte skulle kännas rätt eller bra att de fortsatte?
Tänk dig att det här är nåt som bara behöver göras en gång. Det kommer antagligen kännas skitjobbigt att ta det till diskussion, men sen är det gjort. Istället för att du får ångest gång på gång på gång när hon skickar. Det är lite som att rycka bort en lös tand istället för att bara ha den där och känna av den hela tiden för att man inte vågar ta bort den. Du säger att du inte vill göra det pga vilka sår som hon kan få av det (förståeligt och fint av dig att tänka så), men samtidigt, inte ska du ju ge dig själv sår heller genom att dra ut på det.
Jag tycker det är riktigt bra det du säger om att du önskar henne allt väl och gott i livet. Det är nåt du absolut ska lyfta fram åt henne också. Att det inte är något ”hon gjort fel” eller så, bara det att du gått vidare och inte upplever att ni har så mycket gemensamt egentligen längre. Du kan säga att du har uppskattat hennes vänskap under åren och att du tycker hon är en bra person - men att du också upplever att ni har växt ifrån varandra, och att du är på en annan plats i livet nu både fysiskt och mentalt än vad du var ni började umgås, samt att du helt enkelt inte känner att du får så mycket ut av att umgås längre.
IFALL du är ärlig med det och menar det så kan du också säga att fast du upplever att ni är på för olika våglängder just nu i livet och inte känner behov av att träffas, så betyder det inte nödvändigtvis att ni alltid kommer vara det. Att kanske ni hittar varandra igen i nåt skede, men att nu just skulle du vilja fokusera din tid annanstans.
Lycka till! Fast det känns besvärligt nu så tror jag att du kommer känna dig lättad sen när det är gjort.
Kram, Kix