Snäv ekonomi
24.03.2014
Förstår i princip vad jag kommer få för svar här nu. Vilket kommer vara att jag måste prata med någon nära. Men jag klarar verkligen inte det.
Jag har satt mig själv i skiten rent ut sagt. Haft dålig ekonomi det senaste halvåret och de senaste månaderna har jag freakat ut totalt. Fick mer jobb i februari och då slog mina gamla shoppingnerver ut och jag nätshoppade på fakturer. Plötsligt fick jag en del att betala. Tog smslån. Skjutit upp räkningar som sambon betalt. Skyldig mina föräldrar som jag lovat att börja betala tillbaka nu. Plötsligt nu när jag får min första "riktiga" lön på länge. På 8000 står jag här med räkningnar upo över öronen på typ 10000. Det kanske inte låter så farligt för vissa. Men jag bryter ihop. Och skäms. Varför gjorde jag så här? Har ni tips på vad jag ska göra? Förutom prata med sambon och föräldrarna? Mår så dåligt och vill bara ta nya smslån (lovade första gången att det var en engångsförteelse men nu hae det hänt två ggr....) Och betala av allt. Aaaah :( behöver prata med någon. ld

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.04.2014
Hej!
För det första: äschdå vännen! Vi gör alla dumheter ibland, mot bättre vetande. Men om vi inte skulle sparka oss själva i huvudet för det och knäppas på fingrarna av livet för det, så skulle vi inte heller lära oss våra läxor. Livsläxor svider. Men det är bara att försöka fixa och sedan se till att aldrig upprepa just de misstagen.
Nu vet vi tyvärr inte hur systemen fungerar i Sverige (vi finns ju i Österbotten Finland), men åtminstone här finns olika typer av skuldrådgivning att fås (gratis). Tex på vår Skuldrådginvingsbyrån finns folk som hjälper en att utarbeta avbetalningsplaner och få styr på den egna ekonomin och där är de vana med allt från smslån-lockelser till shoppinggener och kan tackla sådana problem. Ta och kolla - googla - vad du har för tjänster i den stilen i din närhet. Kolla tex kommunens/stadens eller länets hemsidor eller kolla om det går att fråga någon inom kommunen. Åtminstone på den här sidan Kvarken borde det nog höra till kommunernas skyldigheter att se till att invånarna har tillgång till den här typen av stödtjänster.
Hoppas det ordnar sig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott