Stipendium till utbytesår
09.09.2019
Hej! Jag planerar att åka på ett utbytesår nästa år till Frankrike. Jag har jobbat och samlat ihop pengar. Men tyvärr kommer jag inte kunna få ihop så mycket pengar som ett utbytesår kostar, vilket är ungefär 10 000 euro. Jag hade nästan gett upp hoppet tills jag kom på att man kan söka stipendium. Nu är bara problemet varifrån. Jag har googlat runt och försökt hitta men det är väldigt svårt att hitta ett stipendium för ett utbytesår i gymnasiet. Det är tydligen lättare att få när man gått ut gymnasiet. Skulle ni kunna hjälpa mig att hitta olika stipendium att få och hur man går till väga? Ska man skriva någon uppsats eller ska man bara fylla i någon blankett? Jag är väldigt tacksam för svar! mademoiselle

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.09.2019
Hej!
Va bra att du redan har samlat ihop en del pengar. Jag skulle råda dig att boka in en tid med din studiehandledare. Här nedanför har jag länkat till två hemsidor däe du kan hitta mer information. På den första länken hittar du mer info om hur man kan gå till väga angående finansieringen av studierna. På den andra länken hittar du en sida som har länkat till olika stipendier som man kan söka (den sidan är tyvärr bara på finska).
https://www.maailmalle.net/sv/studier/guide_till_utlandsstudier/finansiering_av_studierna
https://www.maailmalle.net/info/usein_kysytyt_kysymykset/mista_voin_hakea_apurahaa_opiskeluun_ulkomaille
Lycka till!
Kram, Ida