Blodådror
20.10.2020
Hej, jag är 14 och undrar varför mina blodådror på foten (ovanför liksom) syns och sticker upp mera än förr? Är det här nånting jag ska kolla upp eller nåt med puberteten att göra eller något annat?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2020
Hej,
Det kan bero på olika saker att ådrorna syns bättre vissa dagar, och jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över.
Dels varierar det lite från person till person hur bra ådrorna syns, och det handlar också om hur mycket underhudsfett man har hur bra ådrorna syns. Vid ansträngning brukar de också kunna synas bättre och bli mer framträdande.
Du är i en ålder då kroppen förändras mycket, så det gäller egentligen bara att följa med. Men i sig är det inte alls oroväckande att blodådrorna på fötterna är framträdande.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi