Bula på benet
28.01.2020
Hej, för ungefär ett år sedan upptäckte jag en liten bula på insidan av benet. Bulan är mellanhård, lite mindre än en ärta och tar inte ont. Jag tror inte den är farlig (kanske det är en fettknöl?) men jag vill ändå ta bort den. Nu undrar jag vart jag ska vända mig till, eftersom det kanske räknas som en "skönhetsoperation"? Eller borde jag gå via skolhälsovården?
Ellen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2020
Hej,
Min gissning är precis som din, att det är en fettknöl - men det kommer antagligen att kollas upp i det skede de tar bort den. Jag tycker att du skall vända dig direkt till din egen hälsocentral, eller till din hälsovårdare i skolan, så får de boka en tid till en läkare som under lokalbedövning kan ta bort knölen. Oftast brukar man skicka de födelsemärken eller knölar man opererar bort till patologen som kollar upp om vävnaden är normal.
Inget att oroa sig över. Bara att ringa hvc och bberätta vad det är frågan om.
Kram
Tessi