Crush problem
29.03.2020
Hej.
Jag har en crush på en flicka på klassen och har haft det länge. Vi känner varabdra ganska bra. Men igår fick jag reda på att min bösta kompis blev ihop med henne och nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag berätta för min kompis att jag har en crush på hans nya flickvän eller ska jag bara vönta och se hyr det slutar. De har varit ihop för 1,5 år sedan men det slutade på 3 dagar.
Snälla hjälp. Jag vill inte förstöra min kompis-relation till någon av dem men jag vill också berätta för min kompis. Crush

Ungdomsinformatör Ida svarar
01.04.2020
Hej!
Jag förstår att det inte känns bra och att det kommer att vara tungt att se dom två tillsammans.
Skulle du vara bekväm med att både din kompis och din crush vet om hur du känner? Jag skulle råda dig att inte berätta (men såklart är detta något du helt själv bestämmer). Om du berättar så beror det mycket på hur din kompis tar informationen, detta är något man inte vet på förhand, t.ex. kommer din kompis att ta avstånd från dig, vara förstående, bli arg. Jag skulle även råda dig att vänta en stund och se efter hur det känns för dig efter några veckor - har dina känslor för henne svalnat då?
Eftersom dom två har blivit tillsammans så är dom kära i varandra. Vilket kan vara svårt och jobbigt att höra.
Ta hand om dig!
Kram, Ida