Extremt dålig mage
20.06.2022
Hej hej, jag har något jag undrar över. Jag har haft extremt dålig mage nu under en lång period (Snackar om månader). Och jag vet inte varför? Jag är laktos intolerant men jag äter laktos-fri mat, så jag fattar inte vart det kommer ifrån. Finns det nåt annat jag har drabbats av? (Ibland (typ en eller två dagar) kan jag ha normal mage men det är mycket sällan det händer). -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2022
Hej,
Oftast då det handlar om symtom från magen, oavsett om det är diarré, gas eller förstoppning, så beror det på matvanorna. T.ex. för att man har någon överkänslighet som man inte känner till, en matallergi eller för att bakteriefloran i tarmen är fel. Har du t.ex. under de senaste månaderna ätit antibiotika för någonting så kan det vara en bidragande faktor eftersom antibiotikan påverkar hela kroppen och magens bakterier i all synnerhet.
Jag tycker att du skall börja med att föra matdagbok i några veckor så att du skriver upp vad du äter och hur din mage fungerar. Detta kan ge dig en uppfattning om vad som är problemet. Alltid är det inte så att det man äter "fel" märks direkt utan det kan ta lite längre tid än så och därför är det bra att skriva ner allting så att det är lättare att se ett mönster. Efter att du gjort det ett tag så tycker jag att du skall boka tid till en läkare som kan skriva remisser till lite olika prover så man kan utesluta t.ex. celiaki. Det kan också finnas anledning att kolla upp om du kan a en inflammation någonstans i tarmen.
Jag förstår att det känns trist att ha magproblem, och att det verkligen inte låter kul att besöka läkare för det men tanken är ju att man skulle hitta en lösning på problemen så att du kan må bra och inte behöver ha så mycket besvär. Du är långt ifrån ensam <3
Kram,
Tessi