Fest
30.09.2022
Jag ska på en fest nästa helg, men vet inte hur jag ska säga till mina föräldrar. Jag och mina kompisar kommer att dricka men det säger jag förstås inte, men de vet nog ändå att det kommer vara alkohol dit. Jag vill bara att de låter mig fara dit. Grodan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2022
Hej,
Jag förstår att det känns viktigt för dig att åka på festen och att det därför är viktigt för dig att dina föräldrar släpper iväg dig på den. Mitt råd är att vara ärlig med dina föräldrar om att det kommer att finnas alkohol på festen. Dels så vet de ju redan om det och dels är det då lättare för dig att ringa till dina föräldrar eller be om hjälp OM det skulle behövas.
Dina föräldrar är ju bara rädda om dig. Det är inte så att föräldrar njuter av att förbjuda sina barn att göra saker, utan oftast handlar det om att de är oroliga och helt enkelt tycker att det låter för farligt. Genom att diskutera öppet med dina föräldrar kan du visa dem att du förstår deras sida, men också att du vill ta ansvar för dina handlingar och att du och dina vänner ser efter varandra. Det är bra att ha ett system då man far ut med dina kompisar så att man aldrig lämnar någon ensam utan har koll på varandra. Speciellt om man är på ett obekant ställe eller tillsammans med människor man inte känner.
Visa dina föräldrar att de gör rätt som litar på dig genom att du fattar rätt beslut och är ärlig mot dem, då kommer de att ha lättare att lita på dig även i fortsättningen.
Kram,
Tessi