Frågor
17.01.2017
Hej!
Har några frågor.
1) Har man rätt till allmänt bostadsbidrag under sommarmånaderna? Vet att det inte gäller de som är studerande men har man rätt till det om man är på läroavtal och arbetar under sommarmånaderna? Räknas ju inte i vanliga fall som studerande, då jag inte har rätt till normala studiestöd etc. Har låg inkomst.
2) Det finns ju skolresestöd för studerande, men finns det något resestöd till arbetet om man har låg inkomst? Är lite rädd att det kommer bli svårt för mig att ta mig till arbetet när jag flyttar. Kommer bli ca 20 euro i bensin per vecka.
3) Har FPA (kela) nån email-adress dit man kan mejla om man har frågor? Har sökt men inte hittat nån.
Mikaela

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.01.2017
Hej Mikaela
Det är alltid jobbigt när det gäller pengar och ekonomi som man är rädd att inte ska gå ihop.
Viktiga frågor du ställer. Tyvärr tror jag att det bästa skulle vara om du bokade en tid till ditt närmaste Fpa. Då kan de hjälpa dig och gå genom vad det finns för olika stöd som du kan få. Det är mycket som kan inverka på om man får stöd eller inte. Hur man bor, är det egen bostad eller hyres, vilka inkomster man har, bor man ensam eller tillsammans med någon osv. Deras hemsida är jätte svår att förstå sig på, jag hittade inte heller något om hur det är om man läser på läroavtal. Men om man inte får något från Fpa och inte har några förmögenheter så kan man också vända sig till socialen i sin kommun. De kan ev också hjälpa med hyran över sommaren.
Det kan nog hända att det intte finns något resestöd för att komma till arbetet, tyvärr. Men det kan du också få på klart om du besöker Fpa.Gå till denna sida: http://www.kela.fi/web/sv/fragafpaså hittar du deras kundservice, man kan fråga på nätet, ringa eller boka tid.
Jag kan förstå att det känns jobbigt och väldigt stressande det här, men det brukar nog ordna upp sig i de flesta fall. Men alltid bäst att prata med dem direkt. Boka in en tid så att du får fara dit och ni tillsammamsn kan gå genom vilka möjligheter du har att få stöd och hur mycket.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna