Graviditetstest
04.04.2020
Hej, jag funderar när man ska ta graviditetstest?
Jag äter minipiller men jag har haft grov diarré i 2 veckor. Min pojkvän och jag har inte tänkt på att effekten av minipillret kan ha försämrats så därför tänker jag ta ett graviditetstest ifall om. Jag ha tagit min medicin (som gör att ja får diarré) på morgonen och minipillret på kvällen, vilket borde betyda att jag inte är gravid. (Kroppen hinner suga upp minipillret)
Min fråga är när jag ska ta testet. På Google står det att man ska ta det då mensen skulle ha kommit men eftersom min mens är oregelbunden och ibland bara klottblödningar så vet jag inte när den kommer. Ska jag ta de efter 1 eller 2 veckor efter senast vi hade sex Elä ska ja vänta ännu längre?
Hur säker kan jag vara att testet visar rätt beroende på när jag tar det?
Jag har slutat med min medicin och har inte haft diarré på en vecka. Vi hade sex igår utan kondom. Jag borde väl inte bli gravid av det här då jag tar minipiller och då jag inte ha haft diarré på en vecka. Pillrena borde väl alltså funka? Lotus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.04.2020
Hej,
Precis som du skriver så borde dina piller skydda dig från graviditet eftersom du tar pillren på kvällen och har diarré främst dagtid. Men det är ju skönt att du har slutat med de medicinerna nu som gjorde dig så sjuk. Så i fortsättningen behöver du förhoppningsvis inte fundera på den saken utan kan lita på att dina piller gör sitt jobb.
Du skriver att din mens är oregelbunden, och att det ibland bara är småblödningar. Har du ändå blödningar ungefär en gång i månaden eller hur oregelbundna är de?
Med tanke på att ni hade sex under den tid då dina piller eventuellt inte gav dig så gott skydd som de borde ha gjort så tycker jag att du kan testa dig då det gått över två veckor sedan din diarré slutade, eller om din mens är sen (vilket ju är svårt att veta om du är oregelbunden). OM du skulle ha blivit gravid under den tid då skyddet (eventuellt) var nedsatt så borde kroppen under de två veckorna efter att diarrén upphörde ha hunnit börja tillverka tillräckligt mycket graviditetshormoner för att det skall synas i ett test.
Nu har du ju i vilket fall som helst ätit dina piller utan avbrott (och utan diarré) i över en vecka, så vi kan lita på att du NU kan ha sex utan tilläggsskydd. Jag föreslår alltså att du väntar en vecka till innan du testar dig. OM mensen inte skulle dyka upp och du fortfarande är orolig så kan du testa dig på nytt en vecka efter det men om testet även då visar negativt så kan du nog vara helt säker på att resultatet stämmer. Det blir lite krångligare än normalt eftersom vi inte riktigt vet när du senast hade mens och hur regelbunden du är.
Fortsätt att äta dina piller vid samma tid varje dag, och hoppas att du mår bättre nu.
Kram
Tessi