Håller på att fölora en nära vän, hur fixar jag det och får tillbaka honom?
30.08.2020
Jag och en kille var väldigt nära vänner och snapade JÄMT men det blev bara mindre och mindre med tiden och nu nästan inget alls. hjälp mig. Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.09.2020
Hejsan!
Tack för din fråga.
Ledsen att höra att du upplever problem kring din vänskapsrelation. Kommunikation är viktig i alla typer av relationer, och det är säkert jobbigt om du upplever att den minskar när du inte vill att den ska göra det. Men det behöver inte nödvändigtvis betyda att personen inte vill prata med dig längre. Han kanske har haft mycket i livet på sistone och varit upptagen, ELLER så kanske han till och med tänker samma sak och oroar sig också över hur snappandet minskat men vågar inte själv skicka för mycket för att han inte vill verka för "på" (likadant som du kanske gör, så då minskar ju mängden snappar mycket från bådas sidor). Men om det är så att han inte vill ha så mycket kontakt längre så tycker jag det rättvisaste skulle vara att han skulle säga det åt dig, så du inte behövde tänka så mycket på det. Det är tungt att behöva gå runt och fundera.
Jag tycker absolut att du kan ta upp det här med honom om det inte ändras, istället för att bara låta det rinna ut i sanden, för det kan ju faktiskt vara något missförstånd bakom saken! Jag förstår att det känns nervöst att fråga, men samtidigt märker jag ju att du bryr dig mycket om honom och vill ha kvar honom i ditt liv! Så då är det kanske värt att känna sig lite obekväm en stund, för att kunna reda ut situationen. Jag vet inte hur mycket ni brukar umgås irl, eller om ni mest snappar? Om du känner att ni håller på att glida ifrån varandra på snap så kunde det kanske vara bra att fråga om ni kan träffas och hitta på nåt (om ni bor på sånt avstånd att det går vill säga)? Det kunde kanske sätta lite mera liv i kommunikationen igen, och ge er nya saker att prata om i framtiden. Kanske se en film, eller gå på nåt evenemang tillsammans med andra vänner (om det känns för nervöst att umgås bara ni).
Hoppas det löser sig snart!
Kram, Kix