Hej
28.06.2022
Min kuk är ca 1 cm utan stånd och när jag har stånd så är den typ 5 cm. Jag är 13 år. Min fråga är detta normalt? William

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2022
Hej,
Bara på basen av din fråga är det svårt att säga om det är "normalt" eller inte eftersom det finns flera olika saker man måste ta i beaktande. Du är också i en ålder där skillnaden från en person till en annan kan vara väldigt stor och därför finns det egentligen inga siffror på vad som är "normal" penisstorlek för just din ålder. Vissa har ännu ett barns kropp medan andra har kommit längre i sin pubertetsutveckling.
Jag hoppas att du har tålamod och låter din kropp utvecklas i sin egen takt, för med största sannolikhet kommer den att förändras mycket under de kommande åren.
Om din utveckling oroar dig så föreslår jag att du kontaktar skolhälsovårdaren i höst då skolan börjar igen, så kan hen boka en tid åt dig till skolläkaren, men oftast finns det inte så mycket annat man kan göra än att helt enkelt vänta på att pubertetsutvecklingen gör sitt jobb.
Kram,
Tessi