HJÄLP
14.04.2021
Jag börjar på riktigt bli desperat, men ja e på aama gång rädd att då man äntligen slipper och ha sex, skulle man komma dirrekt. Nästan ända jag kan tänka på är att man sku slip å knull, snälla ge tips på hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2021
Hej.
Det är alltid nervöst då man skall ha sex första gången, och det är inte alls ovanligt att man stressar över att någonting skulle gå fel då man äntligen får göra det.
Mitt bästa tips är att ha sex med en person som du tycker om och litar på - då får ni ta tid på er att lära känna varandra och ta det stegvis. Först börjar ni med att bara kyssas och smeka varandra, sedan kan ni ta det vidare till att smeka varandra utan kläder osv osv. Så i det skedet då ni kommer till att faktiskt ha penetrativt sex så är ni redan bekväma med varandra och VET att även om någonting skulle bli fel eller inte funka som ni har tänkt er så har ni all tid i världen på er att rätta till det. Sex är inte en prestation - det är inte ett prov som du antingen blir godkänd eller underkänd i utan någonting man gör tillsammans för att det skall vara skönt för båda två. Så försök att inte se på det som "någonting du skall klara av" utan se istället på det som att du tillsammans med en person du tycker om kan ta reda på hur olika saker känns. Om du fokuserar mer på att det skall vara skönt för er och mindre på "hur det borde gå till" så tror jag att du kommer att vara mer avslappnad.
På många sätt är det också lättare att ha sex första gången om du varit fysiskt intim med personen tidigare, d.v.s. att man inte genast ligger med en person vid första bästa tillfälle utan att man tar det stegvis. Som man gör med nästan alla andra nya saker man lär sig (t.ex. då man lär sig läsa, köra bil eller studerar till nästan vilket yrke som helst.)
Det är bra om du övar på egen hand först, t.ex. med att trä på en kondom (eftersom det är en sak som annars kan upplevas som lite fumlig). Kondomer kan du köpa i nästan alla butiker, och det finns ingen åldersgräns på att köpa dem så du behöver inte ha någons "tillåtelse" till det. Samma sak gäller glidmedel.
Kram,
Tessi