Hur räknas mammapenning/föräldrapenning ut?
02.03.2018
Hej Decibel,
Börjar få lite drömmar om att börja skaffa barn och min pojkvän vill också ha. Jag försökte ta reda på mammapenningen/föräldrapenningen och förstår den inte riktigt. Skulle vilja planera och räkna ut vad man kommer få i månaden när man får barn. Och från när börjar man få stöd? Och får man välja om summan man får per månad skall räknas ut efter ens egna inkomster från det senaste året eller halvåret, och isåfall hur vet man varifrån man skall börja räkna året/halvåret?
Tycker det finns så många olika bidrag och ledigheter man får, och förstår inte riktigt vad de innebär och vill ha mera info om dem och bidragen. Det känns tryggare att kunna räkna ut alla bidrag man kan få så man har en stabil ekonomi om man får ett barn. :) -

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.03.2018
Hej!
Vi ber så mycket om ursäkt att din fråga lämnat obesvarad så här länge. Vi kan bara skylla på att vi har så himla många bollar i luften nu. Kanske tröstar det lite att veta att inom överskådlig framtid så kommer Decibel förhoppningsvis att bli både större, bättre och snyggare som resultat av den här stressen. Tack för ditt tålamod!
Det här med mammapeng och ekonomin överhuvudtaget i början av föräldraskapet är ofta både råddigt och en stor källa till oro. Så det är jättebra att du förbereder dig för det här, för inga nyblivna föräldrar förtjänar den extra bördan som dålig ekonomi kan ge, tycker jag.
Bäst svar kan såklart Fpa själva ge, för åt dem kan du ge både dina och pojkvännens inkomster och kostnader (allt möjligt kan påverka slutsumman på de bidrag ni kan få, som hans årsinkomst eller er hyra eller vilken kommun ni kommer att bo i osv) så att de kan räkna ut hur just er ekonomi kan komma att se ut när ni blir föräldrar. Ja, det är ju lite tokigt att mycket av uträkningarna baseras på bara moderns inkomster, det är ju rätt orättvist. Men å andra sidan vet vi inte hur det ser ut när du väl ska ansöka om moderskapsbidrag osv. Det är mycket på gång inom området just nu på lagstiftningsnivå, och även om familjeledighetsreformen just begravdes (läs tex här), så ropas det högt på nationell nivå om att något ändå behöver förändras. Så rätt som det är så gäller helt andra regler redan om ett år.
Enligt förslaget som just förkastades, så skulle ju pappor också kunna vara hemma mycket mer med barnet, och då skulle bidragen ju räknas ut på hans lön för de perioderna. Skaffar man barn tillsammans så är ju båda ändå försörjningsskyldiga och då är det nog inte så lätt eller rätt alla gånger att ha helt skilda ekonomier. Det lönar sig nog att fundera hur Familjens inkomster och utgifter ser ut, så att det känns rättvist. Senast när man får barn tillsammans så gäller det nog att ha allt till pappers och i ordning, och utgiftsfördelningen rättvis, IFALL man sedan skulle gå skilda vägar. Det tål tex att tänkas på att mammor ofta är i en svagare ekonomisk ställning under småbarnsåren, vi får tex inte pension räknad för tiden vi är mammalediga och kvinnor har i snitt lägre lön än män, tyvärr...
Men om vi låtsas att du skulle vara gravid nu och söka om stöd nu, så är den här sidan mest användbar: http://www.kela.fi/web/sv/foraldradagpenningarnas-belopp. Där finns räknarna där du kan skriva in dina inkomster och jämföra om det exempelvis är smartare att räkna enligt senaste beskattade år eller för det senaste halvåret. Din sambo kan också kolla sina inkomster där. Enligt vad du skrev i hemliga rutan så gissar jag ju nog att det är bättre att räkna enligt det senaste halvåret. Fpa får ju hursomhelst dina skatteuppgifter från Skatteverket, så ringer du dit och funderar med dem sedan när det börjar bli dags, så kan de ge dig exakta siffror. Här finns de summor som gäller för tillfället tex för dagpenningen, http://www.kela.fi/documents/12084/3552816/Sifferbilaga_2018.pdf/7f57e471-3a1e-443c-93f7-23dc1ea25d33. Och för att förstå de olika tidsperioderna för de olika summorna samt eventuella möjligheter till bostadsbidrag, så hjälper den här översikten http://www.kela.fi/documents/12084/0/Hem_o_familj_broschyr_Fpa.pdf/857c4bc4-1683-4919-9098-bf0786ed92ac. Du kommer även att få lite hjälp på mödrarådgivningen med att hitta, förstå och känna till allt du behöver veta sedan.
Så mycket kan man ändå säga om pengar under småbarnstiden: det blir ofta lite knapert. Man kan exempelvis inte förstå på förhand hur mycket det faktiskt kostar att ha ett barn, i allt från sjukförsäkringar till babysim-avgifter, men jag läste någon gång att man räknar att det kostar 130.000 € att uppfostra ett barn tills det blir myndigt - och en stor del av den utgiften ska man ut med under de första åren. Men vännen, så gott som alla klarar det ändå på något vis, så varför skulle inte du göra det? <3
Mitt bästa råd som mamma till en snart 10- och 11-åriga söner, är dock att hitta andra blivande mammor/småbarnsmammor som du kan fråga om stöd, råd, tröst, skratt, förståelse och samhörighet med. Jag hade den stora turen att först vara med i en mars2007-bebisgrupp på mammapappa.com (den sajten var väldigt aktiv på den tiden) där jag träffade 5 andra mammor med bf samma månad som mig, och sedan ha ett gäng mammor som väninnor inom en fritidssysselsättning som jag kan diskutera ALLT om barn med. Med dem har jag klurat ut Fpa-blanketter och jämfört rådgivningstanters råd och påmint om att anmäla till förskolan - de har varit mitt bästa föräldrastöd och jag önskar varje blivande mamma något liknande.
Lycka till <3
Kram, Liselott