Hypokondri?
19.03.2020
Hej, jag vet inte om det är hypokondri eller nått annat men när någon nämner eller någon som har nån sjukdom tar jag lätt åt mig och böjar tro att jag själv har det. Det är som att Jag börjar inbillda mig att jag har det fast jag vet att jag inte har det eller någon i min familj. Jag vet inte varför det är så? Är det hypokondri? Är det farligt ? Hypo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2020
Hej,
Ja, det låter som hypokondri, men du är långt ifrån den enda som känner så - och de flesta lägger nog ingen benämning på det. Med andra ord är det ganska vanligt då man hör om någon sjukdom att man börjar med att tänka igenom sin egen situation och vilka symtom som eventuellt stämmer in på en själv. Kanske speciellt då det gäller symtom som kan vara diffusa eller allmänna (t.ex. coronaviruset eller psykiska sjukdomar).
Jag tror dock att det är ganska sällan man egentligen upptäcker en sjukdom hos sig själv på det sättet att man hör om symtomen och inser att de stämmer in på en. Betydligt oftare är det nog den vägen att man upplever olika symtom som besvärar en och att det leder till att man söker vård och sedan får en diagnos. Jag hoppas att du förstår skillnaden. Det jag menar är alltså att även om man kan uppleva ångest eller overklighetskänslor så behöver det inte innebära att man har en psykisk sjukdom - det kan också vara en alldeles normal del av utvecklingen eller det livsskede man befinner sig i.
Hypokondri i sig är inte farligt så länge det inte börjar begränsa din vardag. Det är ju ganska naturligt att man har en sund oro för sin egen hälsa och inte vill vara sjuk - jag tror att de flesta känner så. Men OM du själv märker att du har svårt att koppla bort tankarna på sjukdom och att det hela tiden upptar din tankeverksamhet att fundera på olika symtom och sjukdomar så kanske det skulle vara bra om du talade med någon om saken. Då kan du vända dig till hvc i din kommun för att få kontakt med en psykiatrisk sjukskötare.
Försök att slappna av. Många av de symtom man upplever är helt normala och inte ett tecken på sjukdom.
Kram
Tessi