Jag vill gå till gynekologen men vågar inte fråga mina föräldrar.
21.10.2020
Det är så pinsamt.. Jag har ett stort problem med *down there* och det har varat flera år. Jag har sökt på internet och det står att det kan vara hela livet om man inte gör något. Jag kan bara inte tala med mina föräldrar, eller jag behöver i alla fall tips på hur. Finns det ens gynekologmottagning i min kommun? Nelle.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2020
Hej,
Om ditt eget antagande om vad som är problemet stämmer så förstår jag att situationen känns ohållbar som den är. Det kan vara ett verkligt stort problem och precis som du skriver så är det definitivt någonting som skall kollas upp.
Dels förstår jag att du inte vill diskutera saken med dina föräldrar, men å andra sidan är ju inte detta någonting du har valt eller orsakat själv, och någonting som definitivt påverkar dig. Som förälder skulle jag gärna vilja veta om mitt barn mådde dåligt, oavsett vad saken gäller och nu råkar problemet vara i ditt underliv - men det kunde lika gärna vara någon annanstans på kroppen, tyvärr får man ju inte välja vilka hälsoproblem man drabbas av.
Men om du inte vill tala med dina föräldrar så kan du också boka en tid direkt till preventivrådgivningen. Du är tillräckligt gammal för att fatta dina egna beslut om den saken och du behöver varken dina föräldrars tillåtelse eller välsignelse för den saken. Det är preventivrådgivningen du kan börja med att kontakta - även om det inte handlar om preventivmedel (det är ju inte det enda de finns till för, bara namnet som är lite missvisande). Så börja med att tala med barnmorskan/hälsovårdaren som jobbar där och beskriva problemet och din egen misstanke om vad det rör sig om. Barnmorskan kan då ta ställning till om du får en tid direkt till gynekologen eller om du börjar med att träffa en barnmorska. Och om din egen diagnos stämmer så gissar jag att du får en remiss vidare till sjukhuset för vidare utredning.
Men oavsett hur det går till så hoppas jag att du vågar ta tag i saken så att du får hjälp och stöd. Du vet ju bäst själv hur just dina föräldrar är, men kanske du även skulle behöva stöd från dem? I det skedet då du t.ex. har bokat tiden så kan du berätta om saken för dina föräldrar, och kanske be din mamma följa med till mottagningen om det känns okej? Jag tror att du skulle känna dig lugnare, och jag tror som sagt att de flesta föräldrar vill finnas där för sina barn även om det gäller ganska privata saker.
Själva problemet är inte någonting som du behöver skämmas över så jag hoppas att du kan släppa den stressen. Nu behöver du hjälp med att hantera problemet, så ring till preventivrådgivningen. Deras kontaktuppgifter hittar du om du googlar på preventivrådgivning + hemortens namn.
Lycka till och många kramar,
Tessi