kan alla föda barn
02.04.2020
Hej. Jag har en fundering angående att föda barn. Jag alltid haft ont vid samlag, inte enbart när han ska i utan också under tiden. Har av denna orsak aldrig förstått människor som säger att sex är skönt. Av denna orsak är jag rädd för att jag inte ska kunna föda barn i framtiden? Jag är helt enkelt rädd att något är fel på mig (har aldrig haft gyn undersökning) och att min kropp inte skulle klara av att föda vaginalt. villfåbarn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.04.2020
Hej,
På basen av det du skriver så tror jag att problemet kanske främst är att du inte är så intresserad av sex, och att du är rädd för att det skall göra ont - vilket i sin tur leder till att du spänner dig och då gör det mer ont. Så för att börja med det absolut viktigaste - du SKALL INTE ha sex om du inte VILL ha det. Sex är inte någonting man "ställer upp på" för att den andra skall vara nöjd. Om du själv tycker att det gör ont - varför skulle du då gå med på att någon annan gör dig illa???  Det är ganska svårt för dig att ändra på din egen inställning till sex så länge du fortsätter på det sätt du gör just nu.
Börja med att boka en tid till en gynekolog. Det kan du göra via preventivrådgivningen på din egen hemort. Med barnmorskan/hälsovårdaren/läkaren kan du vara HELT ärlig och berätta precis hur det är. Du får berätta att du är rädd och orolig, också för att de skall förstå att undersökningen skall göras väldigt försiktigt. Genom att undersöka dig kan barnmorskan/läkaren försäkra att det inte finns någon fysisk orsak till smärtan. OM det skulle finnas det så kan den saken utredas. De kommer även att kunna svara på huruvida de tror att du kommer att kunna föda barn - vilket jag nog tror att du kommer.
Sen finns det en del saker jag tycker att du skall fundera på då det kommer till sex. Försök att för dig själv svara ärligt på dessa frågor: Blir du nån gång upphetsad? Finns det någonting med sex (då menar jag sex som helhet - inte enbart samlaget) som du tycker att är skönt? Fantiserar du nån gång om sex? Hur upplever du att ert sexliv är om du bortser från att det gör ont? Brukar du ta initiativ till sex? Vet din partner om att du upplever samlaget som smärtsamt?
Jag önskar att du skulle börja med att gå till en gynekolog - och att ni sedan skulle försöka börja om helt från början då det handlar om sex. Ni skall BARA göra de saker som känns BRA. Allting som är smärtsamt eller obehagligt/skrämmande så skippar ni helt och hållet - även om det skulle innebära att ni bara kramas. Jag tror helt enkelt att ni måste börja om och ta det långsamt för att din kropp skall sluta spänna sig. Sex skall vara roligt ocg tillfredsställande - så om det inte gör det så borde ni fundera över vad ni tillsammans kan göra för att ändra på upplevelsen. Det är inte nödvändigtvis någons "fel" att det är som det är just nu - men ni har båda ansvar för att lösa situationen.
Jag tror absolut att du kommer att kunna föda barn, men jag tror för ert förhållandes skull att ni skall börja med att lösa de problem som handlar om sex. Tveka inte att fråga på nytt om någonting känns oklart.
Kram
Tessi