Kan man va bög i militären?
28.01.2020
Hej Decibel! Jae en 18-årig pojk som snart ska fara in ti mili, men jae lite rädd, för en liten pinsam juttu. Jae bög o bruk få stånd då ja sir en annan naken man (som man får om man e bög) . Jae livrädd för att få stånd då jae i mili (typ då man duschar me andra pojkar o sir deras snoppar) de sku va jättepinsamt om ja plötsligt sku få världens stånd då ja står där o duschar o all sku fata att jae bög! Va ska ja gö? 18 årig kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.01.2020
Hej,
Jag tror att du oroar dig i onödan. Du är inte den första homosexuella mannen som gör militärtjänstgöring, och bara för att det är män du tänder på så betyder det ju knappast att du tänder på vem som helst bara för att den är man?? (På samma sätt som heterosexuella inte tänder på vem som helst bara för att de råkar vara av motsatt kön).
Att vara i armén är nog ingen speciellt upphetsande eller sexuellt laddad miljö, så även om du med största sannolikhet kommer att se nakenhet där så är det antagligen inte i ett sexuellt sammanhang. Utöver detta så är ni ju alla vanliga människor, så alla andra killar som är där känner också till fenomenet med t.ex. morgonstånd.
Får du lätt stånd t.ex. i duschen så får du försöka välja att stå så att din erektion inte syns så bra, eller duscha i kallt vatten så blir det kanske inte så långvarigt.
Din sexuella läggning är din ensak, och den innebär inte att du skulle vara sämre lämpad att göra militärtjänstgöring.
Kram
Tessi