KK
14.06.2022
Hej!
Jag har träffat en kille ganska nyligen, efter andra gången vi träffades så bestämde vi att vi skulle bli KKs och vi diskutera även om de och bestämde att vi bara ska ses och ligga och inga känslor inblandade vilket vi båda kände likadant över. Nu i helgen så var jag och mina två andra tjejkompisar ute och då skrev min KK till mig och fråga om jag ville komma på efterfest och att jag fick ta med mina tjejkompisar, vi åkte då dit och det var jätte trevligt i början, efter ett tag kände jag bara att jag ville åka hem för jag kände mig inte 100 för jag börja bli sjuk och jag blev väldigt trött, de var även ingen bra situation när alla var där ifall jag och min KK skulle ligga. Så jag blev väldigt tyst och nedstämd (som jag aldrig brukar vara) jag sa åt mina vänner att jag ville åka med de ville inte de så vi blev kvar, efter nån timme tar min KK min tjejkompis åt sidan vilket jag såklart märkte. Jag kände mig väldigt obekväm i den situationen och strax efter de åkte jag och mina två tjejkompisar hem till mig, hon berätta då att min KK hade frågat henne om en kyss (antagligen för han ville ligga med henne) och så fort vi lämna skicka min KK massa meddelanden till mig och fråga ”vad är de?” ”Har de hänt nåt” ”har jag gjort nåt” ”jag trodde du skulle stanna” osv… vi diskutera massor och sa tillslut att de var klart jag inte vill stanna om du försökte med min vän och han svara att han inte mena något illa och de var för jag var så off hela kvällen osv… nu vet jag inte vad jag ska göra längre för han bad om ursäkt och vet ju själv att vi bara är KKs så känns fel att bli sur också? Och de de stör mig att jag bryr mig efter de vi bestämde…
Mvh anonym<3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.06.2022
Hej,
Jag förstår att situationen känns krånglig. Om man inleder ett förhållande där det bara skall handla om sex och inte om ett romantiskt förhållande så kan det ibland låta väldigt mycket enklare än det egentligen är. Dels för att det finns många småsaker som man kanske inte har tänkt på på förhand (likt den som hände er) och dels för att det kan hända att någon utvecklar känslor under tidens gång utan att man planerat att det skall bli så. För en typ av förhållande är det ju redan från början oavsett om man i begynnelsen är förälskade eller inte eftersom det är återkommande och man delar någonting privat, och då måste man tillsammans fundera över vad man gör åt saken.
Så rent teoretiskt är det enkelt att vara bara "friends with benefits" men det är inte alls ovanligt att det kan dyka upp situationer vartefter som man får fundera på. Då måste man tillsammans diskutera och bestämma hur man tacklar det som händer. Bestämmer man sig för att bryta upp? Fortsätta trots det som hände? Omvärdera och utveckla "reglerna"?
Jag kan inte berätta för dig hur du/ni skall göra i detta fall, utan det måste du/ni komma fram till. Kan du t.ex. gå vidare med att vara KK:n efter det som hände eller känns det som att han förstörde er relation då han stötte på din väninna? Och om det är så att du upplevde svartsjuka då han gjorde det - innebär det då att du trots allt vill ha mer än bara en KK relation? Vilka känslor har du för honom och hurudan är din inställning till att han t.ex. plötsligt träffar någon annan som han blir förälskad i?
Fördelen är att det känns som att ni kan diskutera ganska öppet med varandra, så kanske ni borde ses och fundera tillsammans. Bara för att det handlar om en KK relation innebär inte att man skulle "komma undan" sådant som att tala om och lösa problem tillsammans :)
Hoppas att ni hittar den lösning som känns bäst för er båda.
Kram,
Tessi