Kliar på snoppen
11.03.2020
Hej
Jag märkte ikväll att det började klia rejält på snoppen efter att jag varit på ett kalas. Vid kalaset fanns typ 5 katter och jag är 99% säker på att jag är allergisk mot katter för mina ögon börjar rinna om jag har en i famnen för länge. Därför hade jag katterna bara i famnen i typ 3 min. Men så fort jag kom hem kände jag hur det började klia på och omkring snoppen. Jag undrar om det på något sätt kan höra ihop med allergierna eller om det är något mer allvarligt.
Svara snabbt snälla!! KliarPåSnoppen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2020
Hej.
Jag tror inte att det är någonting allvarligt. Svårt att säga om det beror på dina eventuella allergier. Primärt är det inte vid könet man brukar få symtom då man utsätts för någonting man är allergisk för men det är inte heller otänkbart att en allergisk reaktion kan leda till att man reagerar på olika ställen på kroppen.
Jag gissar att det har slutat klia nu? Och om det har gjort det så behöver du inte vidta några åtgärder. Bara att följa med, och att sköta om din hygien som vanligt. Du kan ju vara uppmärksam på om samma sak händer flera gånger då du utsatts för någonting du är allergisk mot.
Om klådan fortfarande skulle finnas kvar och beroende på hur intensiv den är och var exakt det är det kliar så borde du kolla upp det. Är huden hel, syns det tydliga utslag, är huden torr o.s.v. Jag tror som sagt inte att det är någonting allvarligt. Men om det t.ex. kan finnas risk för en könssjukdom så borde du kolla upp det, likaså om du har andra symtom (t.ex. obehaglig lukt). Klåda i samband med rodnad eller torrhet i huden på penisen kan t.ex. vara ett tecken på svampinfektion. Vilket inte är speciellt vanligt hos killar men inte heller omöjligt. Ta dig en funderare över huruvida du ännu har symtom och vilka de i så fall är. Vid behov kan du diskutera saken med en hälsovårdare/sjukskötare eller läkare.
Kram
Tessi