Knöl vid vänster pung
31.08.2020
Hej!
Jag har märkt att jag fått en liten knöl vid min vänstra pungkula, vad kan det vara och vart skall jag söka hjälp om det är seriöst. Kan jag söka hjälp utan att berätta för min pappa? Det känns konstigt att berätta för honom

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2020
Hej.
En ganska vanlig orsak till de knölar man kan känna i pungen är varicocele, hydrocele eller spermatocele. Dessa är olika former av åderbråck/cystor man kan ha i testiklarna. Ofta känns knölen då ganska mjuk, lite som ett nystan av blodådror.
Oftast är dessa ganska harmlösa, men i värsta fall så kan de påverka fertiliteten, och givetvis måste man utesluta att det inte är någonting allvarligt. Därför skall du nu boka tid till en läkare på hvc och berätta att du hittat en knöl i testikeln. Läkaren kommer att undersöka dig och vid behov skriva en remiss vidare.
Jag vet att det är en känslig sak att besöka läkare för men det är betydligt bättre än att lämna och grubbla på saken, och för din egen sinnesros skull så är det bättre att kolla upp saken. Läkare talar om dessa saker alla dagar och som sagt så är detta en ganska vanlig åkomma bland män så du kommer inte att vara den första patienten med detta problem som läkaren träffar. Det är ingenting du behöver skämmas över - men någonting som du skall kolla upp för att sedan kunna släppa saken.
Du behöver inte berätta för din pappa om läkarbesöket i detta skede eftersom du är tillräckligt gammal för att besöka läkaren på egen hand. Men jag tror givetvis att din pappa gärna vet om vad du går igenom och vill hjälpa dig så mycket som möjligt. Skulle det senare leda till att det behöver göras medicinska ingrepp (vilket inte alls är säkert) så är det bra att föräldrarna vet om det.
Men börja med att ringa hvc.
Kram!
Tessi