Kommer sperma då jag bajsar
27.05.2020
Ibland då jag bajsar så märker jag att det även kommer ut lite sperma ur snoppen, det är absolut inte mycket men som lite vitt kletigt som samlas innanför förhuden. Det är inte som en orgasm och det sprutar inte heller ut som det gör då jag runkar, men det kommer lite grann då jag bajsar. Är detta vanligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.05.2020
Hej,
Jag tror inte att det du beskriver är sperma. Och det låter inte som försats, d.v.s. den klara vätska som kommer i samband med upphetsning eller sex.
Det är normalt att det bildas smegma under förhuden (som ett vitaktigt/gulvitt fett), detta består av fett som kommer ur talgkörtlar i huden och döda hudceller, men smegman kommer inte ut ur själva urinröret. Så om den flytning du beskriver kommer ur själva urinröret så finns det anledning att kolla upp saken eftersom flytningar ur penisen i allmänhet är ett tecken på någon form av infektion.
Dels kan det bero på en könssjukdom, men också andra infektioner i urinröret. Så om du har haft oskyddat sex - och i allsynnerhet om du upplever några andra symtom (sveda, klåda, irritation i huden, konstig lukt eller smärta i testiklar eller mage). Men som du säkert vet så får man inte alltid symtom - och inte alltid ALLA symtom om man har en könssjukdom, så jag tycker att dina flytningar är tillräcklig orsak för dig att kolla upp saken. Många gånger måste man behandla infektionen för att den skall försvinna.
Ring till hvc och boka en läkartid.
Kram
Tessi