Lätt att blir kär i någon
19.06.2022
Jag har alltid haft ett problem, eller jag vet inte själv om det är ett problem, om det är normalt eller är det onormalt. Jag är ett hjärta som inte lyssna på mig- Jag har lätt att gilla andra, men också lätt att sluta gilla. Det kan bara var ett ögonblick men det har redan gjort så att mitt hjärta och hjärnan säger "jag gilla den här personen", känslan kan stanna ett par dagar men det kan vara månader. Jag kan inte kontrollera mina känslor, det är så svårt, jag vill inte att det ska vara så här!
Jag hatar dem här känslor, det gör att jag känna mig som en person som kan aldrig hitta ett äkta kärlek i livet, att jag komma att forsätta den här onda cirkeln. Att gilla någon sedan gilla nån annan den nästa dag och så vidare. Vad ska jag göra? Hur ska göra för att stoppa det här ifall det är en dålig grej?
Jag har aldrig varit ihop med någon förr, jag känna mig annorlunda från andra och har aldrig pratat om det här med någon sedans det känns som att dem kommer inte gilla att vara kompis med mig om dem vet om det, jag är hopplöst. Jag hatar verkligen det här.
Tänk dig att bära dem här känslor och kan inte berätta åt personen som du gilla för att du är så rädd att den nästa sekund så har du slutat gilla dem. Men om du inte berätta så är känslorna kvar, fast än du har "inte gilla" dem mera men varje gång du ser dem, ditt hjärta slår. Jag vet inte om en dag, då jag är ihop med någon, kan dem acceptera mig som jag är? eller så blir dem äcklad och tro att jag är en h*ra som bara gå runt och älska alla som jag ser. rutangis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2022
Hej,
Med tanke på din ålder så skulle jag säga att det du beskriver inte alls är så ovanligt som du kanske tror. Att fästa sig vid människor på ett romantiskt sätt är inte nödvändigtvis någonting man "kan" från första början utan det kan kräva lite tillvänjning innan man hittar en relation som man är tillräckligt intresserad av för att fortsätta med. Det är ju inget sammanträffande att man ofta byter partner eller lättare går från ett förhållande till ett annat då man är ung men inte i samma utsträckning då man blir äldre. Att ha ett långt förhållande handlar till en viss del om mognad och inte nödvändigtvis bara om att vara "kär". Men det finns förstås stora individuella variationer i hur lätt man blir förälskad och hur snabbt man tappar intresset för någon, vissa har även som vuxna lätt att bli förälskade - men det innebär inte att man alltid måste följa sina känslor om man inte vill det.
Mitt tips är att du inte skall ta någon stress i detta. Det finns ingen regel som säger att man måste ha ett förhållande då man är i din ålder och det är helt okej att avvakta och känna efter istället för att bara dyka in i förhållanden.
Det du kan fundera över är t.ex. dina vänskapsförhållanden. Har du lika lätt att tröttna på dina kompisar som du har på personer du förälskar dig i? Min gissning är att du inte tröttnar på dina vänner lika snabbt och det i sig betyder ju att du kan skapa betydelsefulla och varaktiga relationer - du har bara inte hittat en sådan romantisk relation ännu som du skulle känna att är rätt.
Så försök att inte stressa utan lär känna människor och njut av nya bekantskaper. Om det är rätt person du träffar så kommer hen att tycka om dig för det du är. Jag tror att det kommer att lösa sig med tiden helt av sig själv.
Kram,
Tessi