Minipiller
14.06.2022
Hej!
Om man gått länge på minipiller kan man lätt bli sjuk hela tiden då? Alltså föekylningar, halsfluss, helt enkelt få bakterier å virus lättare?
Är sjuk HELA tiden och har kollat upp mitt immunförsvar, det är bra men hörde minipiller kan ställa till sånna saker Gått på minipiller 3år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2022
Hej,
Nej, dina minipiller har antagligen ingenting att göra med att du har varit sjuk ofta.
Det är bra att man funderar igenom saker då man upplever att kroppen har varit tröttare eller man lättare har drabbats av olika förkylningar, men det är väldigt osannolikt att det skulle bero på ett hormonellt preventivmedel. Det är sant att minipiller kan ha olika biverkningar (finnar, blödningsrubbningar) , men att de skulle sänka immunförsvaret är inte en av dem.
Jag förstår att det är jobbigt att känna att man är sjuk hela tiden, men ibland drabbas man helt enkelt av flera virus eller bakterieinfektioner efter varandra - speciellt om kroppen inte riktigt hinner återhämta sig där emellan. Nu har vi alla också levt ganska "skyddat" de senaste åren och kanske haft mindre "vanliga" förkylningar (förutom covid då alltså) så det är ganska troligt att nu då samhället öppnats upp igen så sprids det lätt.
Försök ta hand om dig så bra du kan. Ät och sov tillräckligt och undvik att överanstränga din kropp. Det blir nog bättre.
Kram,
Tessi