Nudistfamilj
30.08.2020
Hej Decibel!
Jag är en 17-årig kille vars familj lever som nudister. Jag går själv naken hemma. Dock tycker jag det är extremt pinsamt för mig att få stånd. Min lillebror får det också men han skäms inte det minsta över det. Hur ska jag dölja mitt stånd eller hur ska jag bli van och tycka att det inte är pinsamt att få stånd flera gånger om dagen framför min familj?? Jonas

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2020
Hej,
Jag förstår att det kan kännas lite pinsamt, eftersom det är en väldigt privat sak. Men med tanke på det du skriver så låter det som att nakenhet i största allmänhet är bekvämt för din familj, och med tanke på det så tror jag inte att de andra nödvändigtvis reagerar lika negativt som du själv på det. Det är trots allt en helt normal fysisk reaktion som du inte helt kan styra över.
Jag tror att du skall ta din egen upplevelse på allvar, och om du själv känner dig obekväm då du får stånd så kan du kanske helt enkelt söka dig undan från de andra tills det har lagt sig. Med andra ord är det ingenting du behöver skämmas över, men inte heller någonting du behöver visa upp om det gör dig obekväm. Försök att hitta ett sätt att hantera saken som känns bekvämt för dig själv, antingen att du går undan från de andra, eller kanske att du drar på dig kläder då du känner att din kropp reagerar.
Kram
Tessi