Orgasm
09.08.2022
Hej! Jag är en flicka och brukar ha sex ganska ofta med min partner. Ofta då vi har sex så får jag en orgasm. Nu har jag inte haft sex eller haft en orgasm på länge, men idag då jag gjorde på mig själv lite och var nära på att få en orgasm så tog det slut å var inte lika skönt längre då jag närmade mig orgasmen. Det var som att jag fick en orgasm men kände inget? Före det var det lika skönt som det brukar och jag var jätte nära flera gånger? Vad beror detta på? Jag kände inte av min orgasm? Jag to ett dagen efter piller för inte så länge sen som gjorde att min mens är lite sen kan det ha något med det att göra?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.08.2022
Hej!
Min första tanke när jag läser ditt meddelande är att tankarna helt enkelt är någon annanstans under sexet med dig själv. Orgasm kräver mycket avslappning i både kropp och hjärna, framförallt i hjärnan - alltså tankeverksamheten behöver läggas på hyllan en stund. Att jaga en orgasm, leder aldrig till en orgasm. Det är såklart skönt att stimulera och du känner av vad du gör och att det är skönt, men när du väl närmar dig orgasmen kommer du inte ända fram om tankarna är någon annanstans eller att tänker att du ska ha orgasm NU. Jag vill lugna dig med att det du beskriver är väldigt vanligt förekommande.
Mensen och dagen-efter pillret har nog inget med det att göra. Men mitt tips är att inte sluta ha sex med sig själv, utan fortsätt utforska och öva. Övning ger färdighet och du hittar snart ditt sätt. Att ha sex med sig själv och att ha sex med någon annan är väldigt olika, och orgasmerna kan också se helt olika ut.
Kram!
Malin