Menscykel
07.05.2025
Hej, jag har börjat få kortare menscykel än vanligt. Jag har aldrig haft riktigt regelbunden mens men nu på siståne har jag haft bara ca. 22 dagar och det återstår.
Jag har förstått att det är normalt att ha mellan 24-35 dygns cykel. Och nu är jag orolig att det är något fel.?
Sol de janeiro59

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2025
Hej,
Med tanke på din ålder så är det inte alls konstigt att din mens inte ännu är regelbunden, och den kommer att hinna ändra många, många gånger under ditt liv. Bara för att din menscykel är kortare nu än den varit tidigare innebär det inte att någonting är fel. Hela menscykeln är väldigt komplex, och det är en massa småsaker som spelar in som vi sist och slutligen själva inte kan påverka. Från ett medicinskt perspektiv räknas mensen som regelbunden så länge den dyker upp en gång i månaden, men även om det allra vanligaste är att menscykeln varar i ca.28 dagar så finns det de tjejer som alltid har en längre cykel än så, och de som alltid har en kortare cykel än så - och det betyder ändå inte att någonting skulle vara fel utan bara att våra kroppar är olika.
Försök ha tålamod med att din kropp försöker hitta en rytm och sitt eget system. För många blir mensen mer regelbunden med tiden, men inte för alla, och det kan man inte veta på förhand. Så fokusera på att ta hand om dig själv och ge din kropp det den behöver då det kommer till mat, vila och motion. Och be om hjälp om du oroar dig över någonting, men det du beskriver nu är helt normalt och ingenting du behöver stressa över.
Kram,
Tessi