Porrberoende
17.06.2022
Hej! Jag har ett otroligt porrberoende och kollade förut porr minst 30 minuter per dag, detta har sjunkt mycket sedan jag hittade en underbar flickvän, men vi har distansförhållande och det händer sig ännu att jag en till några gånger i veckan när jag saknar min flickvän jävligt mycket, att jag runkar till en liten porrvideo. Men det känns fel att titta på porr när jag har flickvän, jag har försökt otroligt hårt att bara sluta, men det går inte, har ni några tips på nåt sätt att slippa ur det? T.ex med appar eller metoder som blockerar den delen av internet etc... Hatar porrens effekt på mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2022
Hej,
Det är alltid jättesvårt att rent objektivt veta var gränsen går för vad som faktiskt är ett beroende och vad som är en vana/ovana som man själv skäms över. Ett beroende talar man generellt om då det handlar om att man inte själv kan kontrollera saken utan "bara måste" få sin fix för att kunna fungera, oavsett om det då handlar om alkohol/droger/sex eller att titta på porr.
Jag vill här påpeka att det inte behöver handla om ett beroende för att man tittar på porr regelbundet trots att man är i en relation. Du skriver att ni har ett distansförhållande och med tanke på din ålder så är det i sig inte speciellt överraskande att du känner en stark sexuell drift och då är porr trots allt ett ganska säkert sätt att få behoven tillfredsställda. Alla människor har olika uppfattning om var gränsen går för vad som räknas som otrohet och det låter lite på basen av din fråga som att du själv uppfattar det som moraliskt fel att du tittar på porr då du är i ett förhållande? Är det någonting ni har diskuterat och vilken är din flickväns inställning? Oroade du dig över din porrkonsumtion redan innan ni blev tillsammans eller upplever du att det har blivit ett problem först nu? Gör din porrkonsumtion att du har svårt att koncentrera dig på andra saker i livet? Måste du titta på porr för att bli upphetsad? Konsumerar du porr tvångsmässigt eller som ett sätt att hantera jobbiga känslor? Dessa är saker du kan fundera på för att reda ut dina egna tankar.
Om vi förenklar det lite så kan man tänka såhär: Ens partners inställning är givetvis viktig, så även samhällets inställning - men det att ens partner/ens omgivning tycker att porr är moraliskt fel innebär inte nödvändigtvis att man är beroende eller har ett problem. Om du t.ex. under din uppväxt har hört mycket negativt om porr eller om din flickvän skulle ha starka, negativa åsikter om porr i största allmänhet så är det inte alls konstigt att du känner skuld över att konsumera porr - men det innebär inte automatiskt att det handlar om ett beroende. Förstår du hur jag menar?
I ditt fall skriver du att du själv upplever att det är ett problem att du tittar på porr, och då är det ju först och främst det som spelar någon roll. Precis som med alla beroenden eller ovanor så är det första steget att tänka igenom sin situation så att man själv förstår vad det handlar om. Jag tycker att det skulle vara bra om du kunde diskutera saken med någon, t.ex. en sexualterapeut, eller en psykolog, du kan börja med att kontakta hvc och höra efter om det finns möjlighet att boka tid på den ort där du bor.
Jag önskar att jag kunde ge dig tips på t.ex. appar eller hemsidor som kunde hjälpa dig men problemet är att många av de sidor där man kan läsa om porrberoende på svenska är lite vinklade eller känns oseriösa (vill sälja en lösning på problemet, sälja en behandling eller har en väldigt dömande inställning). Du kan givetvis googla runt på olika sidor och se om du hittar någonting som låter bra. Päihdelinkki har väldigt bra information men tyvärr enbart på finska.
Jag tror att du snabbast och med bäst resultat skulle komma framåt om du talade med någon. Börja t.ex. med att diskutera med din flickvän eller ring till hvc.
Lycka till,
Kram
Tessi