Sex
14.03.2020
Jag var 13 år då jag hade sex och liksom var jag för ung har alltid funderat på det som tur är använde jag kondom men efter jag hade sex med han var han otrogen mot mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2020
Hej.
Jag tycker att du var för ung. I Finland finns det en skyddsålder på sex som är 16 år. Den finns till för att skydda barn, dels från att bli utnyttjade av äldre personer men också från upplevelser som kan vara traumatiserande eftersom man inte nödvändigtvis är redo för dem.
Ja, det kan vara jättestor skillnad på hur mogen man är som 13-åring, och jag känner ju inte dig. Men de allra flesta 13-åringar är barn på alla sätt. De både tänker som barn, ser ut som barn och resonerar som barn. Det är svårt för en så ung person att ta hänsyn till alla saker man borde ta hänsyn till då det handlar om ett så stort ansvar som att ha sex. Det var verkligen tur att ni använde kondom, men det faktum att han var otrogen mot dig efteråt kan också vara ett tecken på att han inte alls var mogen för sex eller förstod vilket ansvar han borde ha tagit. Det jag menar är med andra ord att de flesta 13-åringar inte är redo för sex - även om de inte själva förstår det - och det är just därför det finns en skyddsålder.
Risken är jättestor att man som 13-åring ställer upp på sex för att man är nyfiken (vilket är helt normalt - men ändå ingen orsak att ha sex just då). Eller att man ställer upp på sex för att man vill vara till lags för den andra personen - den andra personen kanske tjatar, eller så är man rädd att bli lämnad om man inte "går med på det". Den enda orsaken till att man skall ha sex är att båda två faktiskt vill det, att man vill ge varandra en fin upplevelse och att vet att man kan lita helt och hållet på varandra. Om inte dessa kriterier uppfylls så skall man inte ha sex - oavsett hur gammal man är.
Jag hoppas att du värdesätter dig själv och inte ställer upp på sex bara för att du tror att du måste göra det.
Kram
Tessi