Spiral
13.02.2020
Hej! Jag har haft spiral nu sen nångång i oktober och den har fungerat bra för mig. Jag var på en efterkoll i december och allting var iskick. Jag har haft mens varje månad sen jag fick spiral, och jag brukar få mensen i början av månaden. Nu är det den 13.2 och jag har inte fått mensen ännu, dock har jag haft pms och mensvärk i några dagar nu och det brukar jag ha innan jag får mensen. Både iförrgår och idag har jag blött i ca 1h och haft mensvärk men sedan har det tagit stopp och slutat. Jag tog ett graviditetstest igår och det visade negativt (jag följde instruktionerna tydligt). Jag är 17 år gammal och haft mensen i några år, och det brukar hända sig nu som då (1 gång varannan månad eller dylikt) att min mens kan vara 3 dagar enda upp till 2 veckor sen pågrund av stress och jag har väl varit lite stressad de 2 sista veckorna. Men jag är ändå orolig för att vara gravid. Jag har pojkvän och vi har inte använt kondom. Men jag känner inte av några symptom på graviditet och jag hade mensen förra månaden. Och spiralen känns bra och det är inget som känns konstigt eller annorlunda i min kropp heller, snälla hjälp!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.02.2020
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Du skriver att din spiral har fungerat bra, och att du inte har några symtom på graviditet. Du tog ett test som visade negativt - och du har haft blödningar under de senaste två dagarna - så det finns egentligen inget problem.
Mensen ändrar då man har spiral, det gör den för nästan alla. Det är helt normalt att man börjar blöda mindre, och inte konstigt alls att mensen inte helt följer klockan eftersom kroppen hela tiden lever och påverkas av allting vi gör.
Det kan hända att du blöder mer nästa månad - men det kan också hända att du inte gör det - och det betyder inte att någonting är fel.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi