Tappat själen helt! VARNING: HEMSK!!!
11.03.2020
Hej! Jag tror att jag är vansinnig!
XXXXX
Sammanfattning: fick reda på en seriemördare, börja se på mord, blod, och djurplågeri. Upplever att jag är i en ganska fucked up situation just nu, men kan inte kommentera så mycket på det just nu. S
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
Ungdomsinformatör Ida svarar
25.03.2020
Hej!
Ber hemskt mycket om ursäkt för att du fått vänta så länge på svar.. :(
Hälsningar Ida
Hejsan,
Tack för din berättelse. Att fundera döden och döendet är inte något tecken eller symptom på att man är onormal. Men det finns mycket vansinne på nätet och det finns människor som har ett så stört känsloliv och onormal dragning av att plåga och döda djur eller människor. Jag upplever att du ändå inte är en av dem. Du skriver att du inte blev berörd av dessa videor när du såg dem och hade förväntat dig att få mardrömmar eller ångest. Det här bekräftade kanske för dig att du måste vara onormal på något sätt.
Jag tycker nog du verkar vara ganska upprörd och påverkad av vad du har sett, det kommer fram i din långa text och i dina beskrivningar. Du verkar inte vara någon känslokall människa heller, då det väcker känslor i dig att du vill beskydda dina egna katter. Vi människor dras till saker som är förbjudet, avvikande och rent av äckligt utan att kunna förklara för oss själva varför vi gör så. Det finns väl egentligen ingen förklaring heller, någon annan än att vissa saker är förbjudna i lagen och vissa saker förväntas det att man ska ta avstånd från i vårt samhälle och oftast är det sånt vi lockas av.
Att du på något sätt har börjat känna dig dragen till dessa avskyvärda videor kan berätta något annat om dig. Det kan vara att du känner dig uttråkad och söker efter "kickar". Det kan vara att du känner dig låg, nedstämd, ledsen, ensam , ångestfull, deprimerad eller rent av upplever att du är "tom" på känslor. Genom att titta på dessa videor hoppas du på att de ska ge dig en annan känsla, om än för en liten stund.  Det kan alltså vara en flykt bort från någon annan känsla som är ännu svårare att stå ut med. Det är jättesvårt att förstå hur en människa kan ta ett djurs eller en annan människas liv och samtidigt verka njuta av det. Samtidigt kan man vara fascinerad av att ta reda på varför vissa människor blir sådana och andra inte.
Skulle dessa tankar börja besvära dig i vardagen och inverka på ditt dagliga liv för mycket, eller skulle du få tankar om att börja göra samma saker som i dessa videoklipp så då ska du söka hjälp hos din skolhälsovårdare eller kurator.
Hälsningar Camilla Pitkänen