Testo
15.06.2022
Hej, har pojkar i 19 års åldern högt testosteron? Tänkt bara fö min pojkvän e väldigt kåt ofta, inte mig emot såklart :D men tänkte bara om det beror på att killar i den åldern har höga nivåer, om han börjar styrketräna blir han snabbt mera muskulös också. Lite nyfiken bara Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2022
Hej,
Jo, testosteronet och ökningen i testosteronnivån då killar kommer i puberteten är till stor del det som gör att deras intresse för sex ökar. Samma sak sker även hos tjejer men inte i lika hög grad.
Men sen finns det ju många andra saker som påverkar sexlusten, dels finns det stora skillnader från en person till en annan, och det betyder ändå inte att någonting skulle vara "fel" fast alla inte är lika kåta hela tiden. Dels blir det till en del självuppfyllande också - ju mer det talas om att unga killar är intresserade av sex desto mer tillåts man att bejaka den delen av sig själv.
Bra att vara nyfiken, och du har helt rätt i ditt antagande :)
Kram,
Tessi