Vaginala finnar
30.08.2020
Hej, har läst att det finns något som heter vaginala finnar.
Är det farligt och kommer man få tillbaka vaginala finnar resten av livet om man en gång har fått det eller är det något man kan undvika. Undrar liksom om det är tyo en kronisk hudsjukdom som kommer att påverka resten av ditt liv.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2020
Hej,
Jag måste medge att jag inte är helt säker på vad du menar med vaginala finnar. I de flesta fall då man får finnar i underlivet så är det follikulit, d.v.s. en inflammation vid hårsäckarna. Det är vanligt att man får dessa om man har rakat sig eftersom rakningen lätt ger upphov till bakterieinflammationer i/vid hårsäckarna. Ofta kan rakningen även medföra att hårstråna börjar växa inåt under huden och då uppstår det små finnar.
Så om du har rakat dig, vaxat dig eller sockrat dig så beror finnarna högst antagligen på det. Finnar kan egentligen uppstå var som helst på kroppen, så i sig är det inget konstigt med att få finnar i underlivet, men om de inte har uppstått som en följd av hårborttagningen och orsakar problem för dig så kan du tala om saken med din hälsovårdare.
Det finns några saker man skall tänka på om man rakar sig i underlivet. Dels måste rakhyveln vara ren och vass (ny). Dels bör huden vara ren redan innan du börjar, och du skall använda någon form av raklödder eller kräm då du rakar dig. Även efter rakningen skall du hålla huden ren och torr. Undvik t.ex. att svettas mycket (gå i bastun) eller ha väldigt spända kläder som inte andas. Det kan vara bra att använda peeling-kräm ibland för att försöka undvika att håren börjar växa inåt.
Oftast får man mindre problem om man vaxar sig eller sockrar sig, men det stämmer inte för alla - och det är givetvis dyrare att sockra sig än att använda hyvel.
Precis som på alla andra ställen på kroppen så läker finnarna och de kommer inte tillbaka av sig själv, utan först då du eventuellt på nytt rakar dig. Människor har olika känslig hy, så det finns de som nästan aldrig får problem - och de som nästan alltid får det. Men börja med att vara petig med din hygien, och om du känner dig rik så kan du boka tid för sockring istället och testa hur din kropp reagerar på det.
Kram
Tessi