Vakna på morgonen
01.02.2023
Jag vill börja vakna tidigare på morgonen, jag har på ca 7 alarm men jag stänger av dom. Hur ska jag göra för att inte somna om efter väckarklockan ringt. Flamingo
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.02.2023
Hej!
Tack för din fråga! Det är många människor som kämpar med samma problem som du, kan ge lite tips på vad som kan hjälpa dig att komma igång på morgonen.
• Gå och lägg dig tidigare. Ifall du har svårt att somna kan jag rekommendera att du lyssnar på något avslappnande. Du kan söka på Youtube: "relaxing music or sounds for sleep".
• Om du har svårt att somna i tid kan du prata med dina föräldrar om du skulle få pröva på melatonintabletter (naturligt ämne som finns att köpa i matbutiker receptfritt) och om dom är okej med det rekommenderar jag att du tar en tablett (första gångerna kan du ta bara en halv) ca 1h före du vill somna.
• Lägg ifrån dig telefonen i tid innan du ska somna, telefonen har en tendens att väcka hjärnan och den gör det svårt för din hjärna att varva ner inför att sova.
• Ha telefonen så pass långt ifrån din säng att du måste stiga upp och ta några steg för att stänga av ditt alarm, men ha den inte så långt borta att du inte hör larmet. Gå INTE tillbaka till din säng!
• Fråga dina föräldrar om du kan få en gammaldags väckarklocka (ju värre och högre ljud desto bättre).
• Förbered allting kvällen innan. Lägg färdigt ut vilka kläder du ska ha, packa din väska osv.
• Börja röra på dig medan du ligger ner i sängen. Det kan vara svårt att gå från att ligga helt stilla till att plötsligt stiga upp, börja stretcha din kropp och väck upp den ordentligt innan du sätter dig upp.
• Sätt på musik som du gillar och som får dig att vakna till.
• Ha en varm tröja eller morgonrock nära till hands. Det kan vara jobbigt och kyligt (speciellt på vintern) att krypa upp från sitt varma täcke men om du har något varmt att sätta på kroppen direkt är det inte lika besvärligt.
• Försök hitta något som du kan börja göra på morgnarna som du kan se fram emot och som får dig att verkligen vilja stiga upp ur din säng, T.ex. förbered ett riktigt gott morgonmål, ta en skön dusch och ha lite self care innan du påbörjar din dag.
• Kom överens med en kompis att alltid ringa videosamtal till varandra när larmet gått och gör det till er rutin att alltid påbörjar era morgnar tillsammans.
Jag hoppas att de här tipsen kan vara till hjälp. Kram!
/Rosanna