Studiebidrag
26.04.2015
Hej.
Hur fungerar egentligen studiebidraget? Om jag inte förstått fel är man berättigad till det om man går i gymnasiet och är över 18 år? Hur mycket får jag om jag bor hemma med mina föräldrar och påverkar deras ekonomi hur mycket jag kan få i studiebidrag?
Har inget direkt behov av att få studiebidrag är bara nyfiken på om det går att fixa i och med köp av böcker osv...
Bor som sagt hemma med mina föräldrar som har en stabil och medelmåttig ekonomi.
Har jag rätt till studiebidrag? Hur ska man ansöka om det? tack

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Socionomstuderande praktikanten Sofia svarar
29.04.2015
Hej!
Studiestöd innehåller tre olika delar: studiepenning, bostadstillägg och studielån.
Studiestöd betalas åt de som fyllt 18 år, gått ut grundskolan och studerar på heltid. Gällande studier på andra stadiet, gymnasiet för din del är det följande som gäller:
Studiestöd kan beviljas om du studerar på gymnasiet på heltid, alltså att du enligt läroplanen får ihop minst 75 kurser. Både dina föräldrars inkomster och dina egna inkomster påverkar hur stor stumma du kan få.
Studiepenningen (som alltså är en liten del av studiestödet) kan betalas ut efter att du fyllt 17 år. Studiepenningen betalas in på kontot en gång i månaden (inte i juni, juli och augusti). Hur stor summa som betalas ut beror på var du studerar, ålder, boendeform och civilstånd. Föräldrarnas inkomster påverkar studiepenningen, så länge du är under 20 år och bor hemma med föräldrarna.
För att kunna svara på hur mycket du eventuellt skulle få, skulle jag behöva veta dina föräldrars årsinkomst. Du kan själv gå in på denna länk https://easiointi.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication?lang=se och göra en beräkning för att se om du skulle ha möjlighet till studiepenningen. Grundbeloppet för personer mellan 17-19 år, som bor hemma med föräldrarna och studerar i gymnasiet är 38,50 €/månad. Denna summa kan alltså då både höjas och sänkas beroende på föräldrarnas inkomster.
Bostadstillägg (som också är en del av studiestödet) får du om du bor i en hyresbostad. Detta kan du alltså inte alls få så länge du bor hemma med föräldrarna.
Studielån(som också är en del av studiestödet) är alltså ett lån som du kan lyfta, och Fpa kan då bevilja statsgaranti för lånet. Lånet påverkas också av föräldrarnas inkomster så länge du bor hemma. Det är viktigt att komma ihåg att studielånet inte är ett likadant bidrag som studiepenningen och bostadsbidraget, eftersom studielånet är ett LÅN så skall det betalas tillbaka i framtiden.
Det du skulle ha möjlighet till är alltså möjligtvis studiepenning och studielån. Det jag skulle rekommendera är att du skulle gå in till Fpa:s kontor och prata med dem där. De kan hjälpa dig att räkna, utgående från dina föräldrars inkomster. Själva ansökningen kan de också hjälpa dig med där. Den kan också göras via nätet, men första gången man söker kan det vara lättare att göra det tillsammans med någon. Fpa har också telefonservice som du kan ringa till, telefonnummer finns på deras hemsida www.fpa.fi.
Hoppas det blev lite klarare iallafall. Kommentera gärna i kommentarsrutan ifall något lämnade oklart.
Lycka till, hälsar socionomstuderande Sofia. (och ungdomsinformatören Liselott)